• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3087 امروز 0
2
در چهارمین نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان صورت گرفت؛

بررسی چالش‌های مالیاتی کارخانه‌جات تولیدکننده پنیر پیتزا

  • کد خبر : 25669
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
بررسی چالش‌های مالیاتی کارخانه‌جات تولیدکننده پنیر پیتزا
در چهارمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، مشکلات مالیاتی کارخانه‌جات تولیدکننده پنیر پیتزا و محصولات مرتبط با آن (موضوع اجرای تبصره 4 ماده 9 قانون ارزش افزوده) و موضوعات مربوط به ارائه گواهی سلامت برای معافیت از ارزش افزوده در این بخش با حضور نمایندگان تشکل‌های مرتبط، مطرح و بررسی شد. به گفته مدیران واحدهای صنعتی حوزه لبنیات، اطلاع رسانی در خصوص اجرای تبصره 4 ماده 9 قانون ارزش افزوده بسیار مبهم بوده و در سال 1401 به هیچ عنوان از هیچ تولید کننده‌ای مطالبه ارزش افزوده برای پنیر پیتزا نشده است؛ اما از دوم آذرماه 1402 سازمان امور مالیاتی کشور مجدداً ارزش افزوده این محصولات را از تولیدکننده مطالبه نموده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه اظهار کرد: دوم آذرماه سال گذشته، نامه‌ای از سازمان امور مالیاتی کشور به ادارات متبوع استانی با موضوع «اجرای تبصره 4 ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده» برای وصول این نوع مالیات از کالاهای تولیدی حوزه صنایع شیر که در گروه کالاهای آسیب رسان گواهی سلامت دریافت نکرده اند، ابلاغ گردید. (پنیر پیتزا و فرآورده‌های بعدی آن در دسته کالاهای آسیب رسان قرار گرفته‌اند). از سویی، از تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌بایست این مالیات به قیمت نهایی کالا اضافه و از مصرف کننده اخذ می‌شد؛ اما به دلیل ابهاماتی که در تشخیص و سازوکار اجرایی این امر وجود داشته است، از سال 1400 تاکنون نه متولیان مطالبه این مالیات داشته اند و نه فرایند اجرا و اجازه اخذ مالیات ارزش افزوده به کارخانجات داده شده است و حتی در اطلاع رسانی به مصرف کننده و درج قیمت، «معافیت ارزش افزوده» روی برچسب مربوطه درج شده است.

وی افزود: در هرشکل با توجه به اینکه حدود 80 درصد تولید پنیر پیتزا در استان خراسان رضوی صورت می گیرد، مطالبه این رقم (که ناشی از عدم اطلاع رسانی و طی فرایند دستگاه های اجرایی است) اثر غیرمطلوبی بر تولید صنایع شیر استان می گذارد و طبیعی است که با حساسیت  بیشتری می بایست موضوع را دنبال کنیم.

لبافی خاطرنشان کرد: به بیان دیگر، معافیت مالیاتی کالاهای لبنی از سال 1400 مصوب شده است. در سال‌های 1401 و 1402، شرکت‌های تولیدکننده پنیر پیتزا بر روی بسته‌بندی محصولات عنوان معافیت ارزش افزوده را درج کرده و به سبب آن، از مصرف‌کننده ارزش افزوده دریافت نکردند و در صورت اعمال ارزش افزوده، این مبلغ باید به قیمت کالا اضافه می‌شد. از سویی، سازمان امور مالیاتی مدعی است که شرکت‌های تولیدکننده باید ارزش افزوده مازاد بر فروش پنیر پیتزای دو سال گذشته را پرداخت کنند.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به انتقاد صنایع لبنی از عدم اطلاع‌رسانی دستگاه‌های متولی به شرکت‌های تولیدکننده پنیر پیتزا و تناقضات عملکردی در این زمینه، عنوان کرد: اگر شرکت‌های تولیدکننده پنیر پیتزا طی دوسال گذشته، ارزش افزوده از مصرف‌کنندگان دریافت می‌کردند، توسط نهادهای نظارتی جریمه می‌شدند. همچنین شرکت‌های تولیدکننده مدعی هستند که پنیر پیتزا جزو کالاهای آسیب‌رسان نیستند.

70 واحد لبنی استان تولیدکننده پنیر پیتزا هستند

سپس «مهدی هدایت‌نیا»، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی استان بیان کرد: خراسان رضوی قطب تولید پنیر پیتزا در کشور بوده و اغلب نیاز کشور توسط این استان تامین می‌گردد. روزانه، ۱۰۰۰ تن از شیر موجودی استان به پنیر پیتزا تبدیل می‌شود و 70 کارخانه‌ صنایع لبنی، تولیدکننده این محصول هستند.

وی در ادامه به نامه ارسالی یکی از واحدهای لبنی استان به اتحادیه صنایع لبنی مبنی بر چگونگی نحوه دریافت گواهی سلامت از اداره استاندارد و معاونت غذا و دارو اشاره و خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های لازم از نهادهای متولی در خصوص علل عدم صدور گواهی سلامت برای این کالا، مشخص گردید که امکان صدور گواهی سلامت برای تمامی محصولات لبنی به غیر از پنیر پیتزا (تاپینگ) و پنیر پروسس وجود دارد؛ چرا که این دو کالا مشمول کالاهای آسیب‌رسان قرار گرفته است.

وی، تفاوت پنیر پیتزا پروسس و موزارلا را در نگهدارنده مصرفی در آن‌ها دانست و تاکید کرد: 15 اسفندماه سال گذشته جلسه‌ای درخصوص این موضوع در تهران با حضور نهادهای متولی برگزار گردید که اصلاح فرمولاسیون محصول یکی از پیشنهادات این جلسه بود. در تهیه پنیر پیتزا پروسس و تاپینگ از روغن نباتی استفاده نمی‌شود.

هدایت‌نیا در بخش دیگر سخنانش با اشاره به تغییر برخی از فرمولاسیون پنیر پیتزا در واحدهای لبنی استان، عنوان کرد: در سال‌های 1401 و 1402، ابلاغیه‌ای مبنی بر مشمولیت پنیر پیتزا در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، به واحدهای لبنی ارسال نشده و به تبع آن، ارزش افزوده در قیمت گذاری کالا لحاظ نشده است. اگر واحدهای لبنی استان بخواهند ارزش افزوده پنیر پیتزاهای فروخته شده در دو سال گذشته را پرداخت کنند، باید چیزی حدود 25 درصد از میزان کل فروش این محصول را بپردازند. مشمولیت پنیر پیتزا در دسته کالاهای دارای مالیات بر ارزش افزوده تنها به واحدهای لبنی استان ابلاغ شده است. این موضوع در استانداری خراسان رضوی نیز مطرح و سپس به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ارجاع گردید.

استفاده از مارگارین و مواد نگهدارنده در تولید پنیر پیتزا

«احمدعلی قربانی»، نماینده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پنیر پیتزای تاپینگ جزو کالاهای آسیب‌رسان است، تاکید کرد: در تهیه و تولید پنیر پیتزا تاپینگ از روغن مارگارین استفاده شده است. موضوع عدم مشمول بودن این کالا از ارزش افزوده و آسیب‌رسان بودن آن از سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابلاغ شد.

وی مواد مصرفی در تهیه کالا، وجود نگهدارنده، کالری بالا و… را از مولفه‌های آسیب‌رسان بودن یک کالا دانست و خاطرنشان کرد: سولفات سدیم یکی از مواد تشکیل دهنده مواد نگهدارنده است. در ۲۵ بهمن سال گذشته، ابلاغیه‌ای مبنی بر مشمولیت پنیر پروسس در لیست کالاهای آسیب‌رسان به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ارسال شد. اگر فرمولاسیون این محصولات تغییر و مولفه‌های آسیب‌رسان آن حذف یا کاهش پیدا کند، امکان صدور گواهی سلامت برای آن وجود دارد.

قربانی با تاکید بر آسیب‌رسان بودن پنیرپیتزا تاپینگ و استفاده گسترده مردم از این محصول، عنوان کرد: یکی از علل اصلی سرطان گوارش و معده در کشور، وجود مواد نگهدارنده در موادغذایی بسته‌بندی است.

«راحله شیری»، نماینده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با تاکید بر تابعیت کامل این ارگان نسبت به اجرای قوانین ابلاغی از سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کشور، تاکید کرد: درصورتی که پنیر پیتزا پروسس و تاپینگ از لیست کالاهای آسیب‌رسان حذف گردد، گواهی سلامت برای این کالاها صادر خواهد شد.

صدور گواهی سلامت برای پنیر پیتزا منوط به اصلاح مواد اولیه آن است

«سیدمحمدرضا مرادی»، کارشناس اداره کل استاندارد خراسان رضوی نیز در این بخش از نشست، با اشاره به اینکه یکی از دلایل مشمول شدن پنیر تاپینگ پیتزا در دسته کالاهای آسیب‌رسان استفاده از مارگارین است، اظهار کرد: در تهیه و تولید پنیر پیتزا تاپینگ نباید از مارگارین استفاده شود. آنتی اکسیدان از مواد تشکیل دهنده مارگارین‌ها و بسیار مضر است. پینر پیتزا تاپینگ به دلیل استفاده از این ماده از دسته محصولات لبنی حذف شده است. همچنین، شیر در ترکیبات این محصول به کار نرفته و میزان روغن، کالری بالا، نمک و… سبب مشمولیت این کالا در دسته آسیب‌رسان‎‌ها شده است.

وی، ترکیبات اصلی و نهایی یک پنیر پیتزای سالم را شیر، آب و پروتئین دانست و تاکید کرد: مواد مصرفی در تهیه پنیر تاپینگ باید اصلاح گردد، در غیر این صورت امکان صدور گواهی سلامت وجود ندارد.

کالاهای آسیب‌رسان مشمول 16 درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند

«منوچهر علیزاده»، معاون اداره کل امور مالیاتی استان با تاکید بر منع تبلیغات، واردات و صادرات و تخصیص عوارض خاص برای کالاهای آسیب‌رسان، گفت: کالاهای آسیب‌رسان مشمول 16 درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند. همچنین، امکان تبلیغ و واردات و صادرات این کالا وجود ندارد.

وی، معافیت پنیر پیتزا تاپینگ از مالیات بر ارزش افزوده را ملزم به دریافت گواهی سلامت از اداره کل استاندارد و دانشگاه‌ علوم پزشکی مشهد دانست.

در سامانه مودیان عنوان پنیر پیتزا برای معافیت مالیات بر ارزش افزوده تعریف نشده است

در ادامه «حمیدرضا نوری»، نماینده اداره کل جهاد کشاورزی استان، بیان کرد: پس از پیگیری‌های مکرر و بررسی‌های صورت گرفته، دیوان عدالت اداری دادنامه‌ای در تاریخ 25 مرداد سال 1401 مبنی بر معافیت این محصول(کالا) از ارزش افزوده را عنوان و ابلاغ کرده که تاریخ آن پس از تدوین لیست کالاهای آسیب‌رسان از دستگاه‌های متولی بوده است. در این دادنامه، از پنیر به عنوان کلمه عام استفاده کرده که برای سازمان جهاد کشاورزی، رأی دیوان عدالت اداری حکم نهایی است.

وی خراسان رضوی را تنها استان در اجرای این ابلاغیه مبنی بر مشمول شدن پنیر پیتزا برای 16 درصد مالیات بر ارزش افزوده دانست و تصریح کرد: خراسان رضوی دارای 82 درصد واحدهای تولید پنیر پیتزا در کشور بوده و تنها استان پیش‌رو در اجرای این مبحث مالیاتی است.

نوری تاکید کرد: نکته اینکه، در سامانه مودیان، ارزش افزوده برای پنیر پیتزا تاپینگ تعریف نشده و امکان ثبت آن وجود ندارد.

«سید عبدالله پرهیزگار»، کارشناس صنایع اداره کل جهاد کشاورزی استان هم با اشاره به فعالیت 170 واحد لبنی تولیدکننده پنیر پیتزا در خراسان رضوی، درخواست کرد: باتوجه به عدم ابلاغیه رسمی از وزارت بهداشت و نهادهای متولی نسبت به آسیب‌رسان بودن پنیر پیتزا تاپینگ، اجرای مشمولیت 16 درصد ارزش افزوده برای این محصول متوقف شود تا در این بازه زمانی، معافیت از ارزش افزوده این محصول حاصل گردد.

سپس «مهدی وطن‌پرست»، رئیس گروه سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی با اشاره به طرح این موضوع با استاندار و پیگیری موضوع در جلسات تخصصی مرکز کشور، گفت: ارتباط معکوسی بین قیمت و تقاضا وجود دارد. کلیه کالاهای مرکب از پنیر پیتزا تاپینگ و واحدهای صنفی استفاده کننده از آن، مشمول 16 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند.

در پایان این نشست، لبافی در جمع‌بندی مطالب مطرح شده گفت: به موجب دادنامه هیات عمومی دیوان عدالت اداری (مورخ 25/05/1401 ) معافیت ارزش افزوده از کالای پنیر، به معنای عام است و در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که اجرای آن از  تاریخ 13/10/1400 ذکر شده و همچنین در رأی دیوان به قانون ارزش افزوده مصوب 02/03/1400 صراحتاً ذکر شده که پنیر به صورت عام معاف از این مالیات می باشد. از سویی، کارخانجات رأساً نمی‌توانند موضوع حذف و یا اضافه شدن ارزش افزوده را لحاظ و اجرایی نمایند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در سایت اداره کل امور اقتصادی و دارایی کماکان کالای پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس دارای معافیت از ارزش افزوده می‌باشد و در سامانه مؤدیان اداره کل امور اقتصادی و دارایی نیز، اجازه فروش پنیرپیتزا با ارزش افزوده داده نشده است. لذا با توجه به این ابهامات و عدم طی مراحل قانونی و خارج از میل و اراده بودن کارخانجات لبنیات توافق شد در خصوص سال 1400 به دلیل اتمام رسیدگی‌ها و بسته شدن پرونده‌ها، این موضوع تمام شده تلقی گردد و عملیات اجرایی مالیاتی نیز فعلا متوقف شود.

لبافی ادامه داد: مقرر گردید برای سال‌های 1401 و 1402 به شورای گفت‌وگو پیشنهاد شود از تاریخ ابلاغ وزارت بهداشت و طی فرایند دقیق قانونی، موضوع نامه وزیر اقتصاد و تاریخ اجازه دریافت ارزش افزوده لحاظ گردد. همچنین، در مقوله گواهی سلامت نیز، موضوع برای این محصولات مجددا توسط معاونین بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد بررسی گردد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.