• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3091 امروز 0
2
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در دیدار هیات رئیسه دو تشکل اقتصادی استان:

افزایش توان مطالبه‌گری بخش خصوصی از دولت، در گرو هم‌افزایی تشکل‌هاست

  • کد خبر : 25734
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
افزایش توان مطالبه‌گری بخش خصوصی از دولت، در گرو هم‌افزایی تشکل‌هاست
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اعضای هیات رئیسه «انجمن مدیران صنایع خراسان» و «خانه صنعت، معدن و تجارت استان»، بر اهمیت توسعه نقش‌آفرینی تشکل‌ها در عرصه اقتصاد، هم‌افزایی تشکل‌ها و یکصدایی بخش خصوصی به منظور تقویت پیگیری‌ها مطالبه‌گری‌های تشکلی و... تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده» در این نشست اظهار داشت: هماهنگی بیشتر میان تشکل‌های استان منجر به افزایش قدرت چانه زنی بخش خصوصی با دولت و اثرگذاری بیشتر مطالبه‌گری فعالان این حوزه خواهد شد. چنانچه بتوانیم از تعاملات تنگاتنگ تشکلی برای تعریف راهبردی مشترک بهره بگیریم، به طور قطع در عرصه پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی شاهد ثمرات بیشتر و بهتری خواهیم بود. ناگفته نماند که این هماهنگی‌های میان تشکلی، به بهبود تعامل و حتی عملکرد دستگاه‌های دولتی در تسهیل در شرایط فعالیت بخش خصوصی نیز منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجماع و هماهنگی میان تشکل‌ها منجر به رعایت منافع عمومی و کلی بخش خصوصی از سوی دولت خواهد شد، تصریح کرد: تشکل‌های بخش خصوصی بایستی از ورود به مباحث حاشیه‌ای پرهیز نموده و در صورت بروز هرگونه اختلاف نظر نیز، می‌بایست مسئله با مذاکره حل و فصل گردد.

توکلی زاده تصریح کرد: اتاق بازرگانی مشهد در سال گذشته برنامه‌های متعددی را در راستای راهبردهای خود در دوره دهم به ثمر رسانده و یکی از تلاش‌های موثر این نهاد تشکلی که به ثمرات خوبی منجر شد، جلب مشارکت و افزایش حضور فعالان اقتصادی در پارلمان بخش خصوصی استان و بهره مندی آن‌ها از خدمات یا حتی مشارکت آن‌ها در جریان ماموریت‌های اتاق بود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه به بخشی از تلاش‌هایی اشاره کرد که پارلمان بخش خصوصی استان در سال 1402 در راستای پیشگامی در امر مطالبه‌گری به ثمر رسانده و تاکید کرد: بررسی دقیق مسائل و ارائه راهکارهای کارآمد، دغدغه شخاص ما در راستای پیشبرد این بخش از اهدافمان بود. توانستیم در حوزه های مختلف از مشکلات تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی تا مسائل گریبانگیر بخش کشاورزی یا حتی مباحث مرتبط با حوزه انرژی و… بررسی‌ها و پیگیری‌های مطلوبی را به ثمر برسانیم. قطعا این مسیر تداوم دارد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، گام‌های دیگری باقی است.

او همچنین تقویت برنامه‌های آموزشی و اقدامات مبتنی بر مهارت‌افزایی را از جمله برنامه های اتاق مشهد دانست و عنوان کرد: بخشی از برنامه‌های ما متمرکز بر نسل جوانی است که سکان آینده اقتصاد کشور را به دست خواهد داست. ارتقای دانش و توانمندی این قشر و حمایت از استعدادهای آن‌ها می‌تواند در بدنه تشکل‌های اقتصادی ما دنبال شود و توامان بستری فراهم آید تا تجارب نسل قدیمی‌تر فعالان اقتصادی و کارآفرینان نیز از همین مسیر به نسل جوان‌تر منتقل شود.

توکلی‌زاده، گستره مشکلات و مطالبات بخش خصوصی را وسیع دانست و شرحی از پیگیری‌ها و اقداماتی عنوان نمود که در بخش‌های صنعت، معدن، بازرگانی و کشاورزی طی سال گذشته انجام شده و بیان کرد: تعیین اتاق بازرگانی خراسان رضوی به‌عنوان پایلوت تصمیم‌سازی و انعکاس مسائل بخش کشاورزی با ابلاغ قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، دستاورد شاخصی بود که به واسطه همین پیگیری‌ها حاصل آمد و تلاش داریم از این طریق، بعضی مسائل شاخص حوزه کشاورزی استانمان را در تعامل با نهاد متولی آن سامان دهیم.

وی یادآور شد: بخش صنعت و دغدغه‌های فعالان این حوزه نیز در برنامه‌ها و پیگیری‌های ما جایگاه شاخصی دارد. فعالان این حوزه با مشکلات متعددی از مسئله تامین انرژی گرفته تا موضوع تامین مالی و مواد اولیه و حتی اثرات سیاست‌های دستوری دست به گریبان هستند و در مطالبه‌گری برای حل این مسائل نیازمند همگرایی بیشتر تشکل های اقتصادی است.

توکلی زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی دغدغه‌مندی که در بدنه تشکل‌های اقتصادی استان فعالیت دارند، موضوع همگرایی و همصدایی را با جدیت بیشتری دنبال کنند و رویکرد شاخص نیز، انعکاس شایسته صدای بخش خصوصی باشد.

اثر مثبت یکصدایی تشکل‌ها در احقاق حقوق بخش خصوصی

«حسین محمودی خراسانی»، رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این جلسه گفت: تشکل‌های بخش خصوصی بایستی با پرهیز از بروز اختلافات در هنگام مطالبه‌گری و با یکصدایی و هماهنگی، به دنبال احقاق حقوق این بخش باشند. اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در تلاش بوده تا با همکاری تشکل‌ها، خواسته‌ها و مطالبات فعالان اقتصادی را به گوش مسئولین رسانده و از ظرفیت هم‌افزایی تشکلی به نحو احسن استفاده کند. انجمن مدیران صنایع استان نیز در همین راستا، در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت تشکلی و هماهنگی در این عرصه، در جهت رفع چالش‌های فعالان اقتصادی همت گمارد.

محمودی افزود: اگر تشکل‌های استان در پیگیری مطالبات بخش خصوصی از دولت یکصدا باشند، اثرگذاری آنان به مراتب بیشتر از گذشته خواهد بود. آنان باید از تعارض منافع پرهیز کنند و اتاق بازرگانی نیز به عنوان مشاور سه قوه در تلاش است تا تعارض منافع میان تشکل‌ها را به حداقل ممکن برساند.

تدوین شیوه نامه مجمع تشکل‌های استان

در بخش دیگری از نشست، «علی کبیر»، دبیرکل اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: همکاری و تقویت تشکل‌های بخش خصوصی پایه توسعه کشور است؛ چرا که تشکل‌های قدرتمند توان چانه‌زنی بیشتری در رفع مشکلات فعالان اقتصادی دارند. در این زمینه، اگر شاهد چند صدایی میان تشکل‌ها باشیم، دولت بدون توجه به نظرات آنان، سیاست‌های اقتصادی را اتخاذ می‌کند و بالعکس، تک‌صدایی منجر به اثربخشی مطالبات ما از بخش دولتی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه گفت‌وگو و مذاکره پایه و اساس دموکراسی است، یادآور شد: تشکل‌ها باید از اختلاف و تفرقه افکنی پرهیز کنند و به نقاط مشترک در عرصه مطالبه‌گری دست یابند.

دبیرکل اتاق بازرگانی خراسان رضوی از تدوین چهارچوب و شیوه‌نامه‌ای برای فعالیت مجمع تشکل‌های استان و اخذ نظر بعضی از تشکل‌ها در این زمینه سخن گفت و اذعان کرد: این چهارچوب و شیوه نامه به تشکل‌های استان ارسال می‌شود تا نظر خود را در این زمینه به اتاق بازرگانی منعکس کنند و در نهایت، شاهد تشکیل مجمع مذکور باشیم.

وی یادآور شد: متاسفانه از ظرفیت مجلس شورای اسلامی در رفع مشکلات بخش خصوصی آن طور که باید استفاده نشده است. حال اگر از ابتدای آغاز به کار مجلس دوازدهم، همکاری و تعامل لازم را با نمایندگان استان داشته باشیم، بسیاری از مشکلات از پایه و منشأ حل خواهد شد.

ضرورت اتخاذ راهبرد مشترک میان تشکل‌ها در عرصه مطالبه‌گری

در بخش دیگری از نشست، «فیروز ابراهیمی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: امید می‌رود در سال جاری با وفاق میان تشکل‌های بخش خصوصی و همکاری اتاق بازرگانی خراسان رضوی، مشکلات و چالش‌های فعالان اقتصادی استان به حداقل ممکن برسد. در این زمینه تقاضای ما از اتاق مشهد، برگزاری نشست‌هایی با حضور نمایندگان تشکل‌های اقتصادی و با دعوت از مسئولین استانی و ملی است تا به طور مستقیم، مسائل و چالش‌های بخش خصوصی را به سمع و نظر متولیان دستگاه‌های اجرایی برسانیم و مطالبات خود را مطرح نماییم.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهبردی مشترک از سوی تشکل‌ها در عرصه مطالبه‌گری گفت: ممکن است بعضا تفاوت‌هایی در اجرای کار تشکل‌های بخش خصوصی وجود داشته باشد؛ اما در پیگیری رفع چالش‌های این بخش، ضروری است راهبردی مشترک اتخاذ گردد. تقاضای ما این است که رابطی میان مجمع نمایندگان استان و 3 تشکل اتاق بازرگانی، انجمن مدیران صنایع و خانه صمت تعیین شود تا از موازی‌کاری‌ها در طرح مسائل فعالان اقتصادی و پیگیری رفع مشکلات جلوگیری گردد.

تعامل مطلوب سه تشکل اقتصادی بزرگ استان

در ادامه، «فرامرز مرادی»، عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان تصریح کرد: در حال حاضر تشکل‌های استان در بررسی مسائل و پیگیری رفع مشکلات به صورت هماهنگ عمل می‌کنند. اتاق بازرگانی، خانه صمت و انجمن مدیران صنایع از همکاری و تعامل خوبی نسبت به گذشته برخوردارند که این مهم مایه خرسندی است.

وی عنوان کرد: شورای راهبردی تشکل‌های استان با عضویت نمایندگانی از انجمن مدیران صنایع، اتاق بازرگانی و خانه صمت در حوزه تامین اجتماعی دستاوردهای خوبی داشته و نتایج جلسات این شورا به تهران منعکس شده است تا نیازها و چالش‌های استان مورد پیگیری قرار بگیرد.

«امیرمهدی مرادی»، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری همایش‌های برند از سوی این تشکل در استان در 11 سال اخیر، اظهار کرد: در یازدهمین همایش توانستیم ارتباط موثری با وزارتخانه برقرار کنیم و از انجمن تقاضا شد که این همایش را در سطح ملی برگزار نماید که این دستاورد مهمی است؛ اما نکته قابل توجه، ضرورت حفظ وحدت تشکل‌ها در برگزاری چنین رویدادهایی است.

در ادامه، «محمد سهامیان مقدم»، عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع استان با بیان اینکه همگرایی میان تشکل‌های اقتصادی بزرگ استان اتفاق میمونی است که باید غنیمت شمرده شود، افزود: انتظار می رود اتاق بازرگانی نظارت بیشتری بر عملکرد تشکل‌های بخش خصوصی داشته باشد تا از بروز هرگونه اختلاف جلوگیری شود.

وی ادامه داد: کمتر از 6 ماه به برگزاری همایش برند مانده است و از اتاق بازرگانی انتظار می‌رود در برگزاری هر چه بهتر و با شکوه‌تر این همایش ما را یاری کند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25734

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.