• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل 3168 امروز 2
1
در دیدار فعالان اقتصادی خراسان رضوی با هیأت ارشد اتاق مشترک بازرگانی پاکستان- ایران مطرح شد:

ضرورت تشکیل کارگروهی به منظور پیگیری مشکلات مراودات تجاری پاکستان و خراسان رضوی

  • کد خبر : 26764
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۶
ضرورت تشکیل کارگروهی به منظور پیگیری مشکلات مراودات تجاری پاکستان و خراسان رضوی
رئیس بازرگانی اتاق خراسان رضوی و جمعی از فعالان اقتصادی این استان با «حمدالله خان‌ترین»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی پاکستان- ایران و هیات تجاری همراه وی، دیدار و گفت‌وگو کردند. در این نشست، ظرفیت‌ توسعه مراودات تجاری این کشور با استانمان با تکیه بر مزیت‌ها و نیازهای طرفین، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق بازرگانی مشهد در ابتدای این نشست، با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) و دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا (ACD) به عنوان دو رویداد بین‌المللی اخیر در حوزه اقتصاد و حضور نمایندگان اتاق خراسان رضوی در این رویدادها، اظهار داشت: برگزاری نشست اقتصادی با هیات ارشد اتاق بازرگانی مشترک ایران-پاکستان در مشهد نیز، به نوعی مکمل رویکردهای مطرح شده در رویدادهای اقتصادی اخیر است.

وی در ادامه، به روابط دیرینه تجاری میان ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف اشاره و بیان کرد: امیدواریم این قرابت و دوستی پُرسابقه میان ایران و به ویژه استان خراسان رضوی با پاکستان، به توسعه هر چه بیشتر همکاری‌‌‌های مشترک بیانجامد.

توکلی‌زاده، با تقدیر از تسهیل صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت (حمل‌ونقل) ایرانی از سوی پاکستان و اثر این تسهیلگری در افزایش واردات و صادرات میان دو کشور، اذعان کرد: جای خرسندی است که مسئولان و نهادهای متولی خراسان رضوی و پاکستان به رفع مشکلات و موانع تجاری میان دو کشور اهتمام ورزیده و در راستای تسریع صادرات و واردات می‌کوشند؛ مصداق این موضوع را در بحث تسهیل شرایط دریافت ویزا برای رانندگان ایرانی ناوگان حمل و نقل بین المللی، توسط سرکنسول‌گری پاکستان در استان شاهد بودیم و این پیگیری‌ها درخور تقدیر است.

وی تاکید کرد: رشد روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان با مدنظر قرار دادن نیازها و مزیت‌های دو کشور، قابل دستیابی است. طبیعتا برای تحقق این مهم باید مجموعه‌ای از نیازهای طرفین احصاء شوند و در این راستا تسهیلگری دولت‌های دو کشور در پیشرفت این روند، بسیار اثرگذار است.

توکلی‌زاده بخش دیگری از سخنانش را به مشکلات موجود در حوزه واردات و صادرات میوه و محصولات کشاورزی دو کشور اختصاص داد و پیشنهاد تهاتر محصولات این بخش را میان دو کشور مطرح نمود.

وی بر ضرورت تشکیل کارگروهی مشترک میان خراسان رضوی و پاکستان در راستای رفع موانع و مشکلات تجاری دو طرف تاکید و عنوان کرد: با تشکیل کارگروه مشترک میان دو طرف با حضور مسئولان و نهادهای مرتبط در بحث تجارت، در پیگیری رفع مشکلات تجاری تسریع صورت می‌گیرد. خراسان رضوی و پاکستان از امکانات و ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردارند که در صورت استفاده هدفمند از آن، توسعه روابط تجاری میان دو طرف را شاهد خواهیم بود و در این عرصه، برگزاری نشست‌‌های مشترک و حضور تجار فعال دو کشور در این نشست‌ها، به افزایش روابط تجاری کمک شایانی خواهد نمود.

اهمیت معرفی محصولات و کالاهای ایرانی و پاکستانی در گسترش روابط تجاری دو کشور

«حمدالله خان ترین»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک پاکستان- ایران نیز با تاکید بر قدمت طولانی روابط ایران و پاکستان، اظهار کرد: باتوجه به ریشه و باورهای مشترک ایران و پاکستان و وحدت میان کشورهای اسلامی، باید به گسترش روابط تجاری دو کشور توجه بیشتری شود.

وی پیشنهاد کرد: تشکیل کارگروهی مشترک میان خراسان رضوی و پاکستان با حضور نهادها و مسئولان سیاسی مشترک در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بهتر به منظور گسترش روابط تجاری دو کشور موثر خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک پاکستان- ایران با اشاره به اینکه رئیس جمهور پاکستان نیز بر توسعه روابط تجاری میان دو کشور تاکید دارد، عنوان کرد: برگزاری نشست‌های B2B، شناسایی بازارهای هدف و معرفی محصولات و کالاهای ایرانی و پاکستانی در گسترش روابط تجاری دو کشور اثرگذار است و منتفع شدن دوطرف را رقم خواهد زد.

وی، دغدغه تجار ایرانی را برای اتاق بازرگانی مشترک پاکستان- ایران مهم دانست و گفت: دولت و اتاق بازرگانی مشترک پاکستان- ایران برای هدف‌‌گذاری صورت گرفته در حوزه توسعه روابط تجاری دو کشور تلاش خواهند کرد. این هدف‌گذاری دو ساله بوده و امیدواریم به نتیجه لازم برسد.

صدور ۱۵۰ ویزای پاکستان برای رانندگان ترانزیت ایرانی در یک ماه اخیر

«محمد شهریار»، سر کنسول پاکستان در مشهد نیز در بخشی از این نشست، عنوان کرد: تجار کشورهای هم‌مرز و همسایه فرصت‌های همکاری متعددی برای توسعه روابط دارند و باید از این فرصت استفاده نمود. بر همین اساس، بایستی بازارهای ایران و پاکستان توسط هیات‌های تجاری دو کشور بررسی گردد. قدمت تجارت ایران و پاکستان بسیار زیاد است و امیدواریم با برگزاری نشست‌های اقتصادی میان سران ارشد اقتصادی و تجار دو کشور، موفقیت‌های بیشتری در توسعه این ارتباطات به دست آید.

شهریار، بخش دیگر سخنانش را به تسهیل صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت اختصاص داد و خاطرنشان کرد: پیش از تسهیل صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت، برخی واسطه‌ها در مرز مشترک ایران و پاکستان با دریافت مبالغ هنگفت به صورت فوری برای رانندگان ویزا صادر می‌کردند. صدور ویزا با مبالغ هنگفت، در قیمت نهایی محصولات صادراتی اثرگذار بود. پس از تلاش‌های متعدد میان انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی و کنسول‌گری پاکستان در مشهد، این مسئله رفع و صدور ویزا برای رانندگان تسهیل گردید. به دنبال این اتفاق، قیمت نهایی محصولات وارداتی و صادراتی نیز نسبت به قبل، تا حدودی کاهش یافت. در یک ماهه اخیر، با وجود تعطیلات نوروزی و ماه رمضان، 150 ویزا برای رانندگان ترانزیت ایرانی توسط سرکنسول‌گری پاکستان در مشهد، صادر گردید که گام بزرگی در توسعه روابط تجاری دو کشور به شمار می‌رود.

وی در خصوص مشکلات تجار برای دریافت ویزا نیز اظهار کرد: تجار برای سفر به پاکستان و انجام امور کاری، به جای ویزای توریستی، باید برای اخذ ویزای تجاری اقدام کنند دریافت ویزای بیزینس یا تجاری، در حل این مسئله اثرگذار خواهد بود.

اثر رفع موانع تجارت در کاهش هزینه‌ کالاهای وارداتی و صادراتی

«محمود امتی»، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز با تاکید بر اهمیت تعاملات گسترده تجاری میان مشهد و پاکستان، عنوان کرد: هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و هزینه‌های جانبی مرز، حدود 10 الی 20 درصد افزایش قیمت نهایی کالاهای وارداتی و صادراتی را در پِی دارد.

وی بخش دیگر سخنانش را به تسهیل صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت توسط کنسول‌گری پاکستان در مشهد اختصاص داد و ادامه داد: در حال حاضر، روزانه بالغ بر ده‌ها دستگاه کامیون از مرز ایران و پاکستان عبور می‌کنند که ویزای آنان به صورت مستقیم از طریق کنسول‌گری پاکستان در مشهد صادر می‌گردد.

امتی، هدف از برگزاری این نشست را شناسایی موانع تجارت خراسان رضوی و پاکستان و ارائه راهکار برای رفع آنان خواند و خاطرنشان کرد: افزایش روابط تجاری و برگزاری نشست‌های B2B بین شرکت‌های بازرگانی و تجار خراسان رضوی و پاکستان از دیگر اهداف برگزاری این نشست بود.

وی عنوان کرد: رفع مشکلات تجاری میان کشورها، در کاهش هزینه‌های واردات و صادرات موثر خواهد بود. متاسفانه برخی مواقع، ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی، 20 روز در مرز توقف دارند که این امر از طریق مسئولین سیاسی و نهادی دوطرف قابل رفع است.

امتی با اشاره به پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک میان خراسان رضوی و پاکستان برای بررسی و رفع موانع تجاری، بیان کرد: برخی از مشکلات و موانع موجود در مسیر توسعه روابط تجاری خراسان رضوی و پاکستان در حوزه بخش خصوصی و بخشی در حوزه نهادهای دولتی است که امیدواریم با تشکیل این کارگروه مشترک، موانع موجود رفع گردد و شاهد گسترش روابط تجاری باشیم.

پاکستان، ششمین مقصد صادراتی خراسان رضوی

در ادامه، «حسین محمدیان»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به جایگاه ایران در مناسبات تجاری پاکستان، اظهار کرد: علی‌رغم تلاش‌ و تاکید نهاد و مقامات دولتی و سیاسی ایران و پاکستان مبنی بر توسعه روابط تجاری دو کشور، ایران از جایگاه مناسبی در مناسبات تجاری پاکستان برخوردار نیست. بخش خصوصی در تلاش است برای رفع موانع توسعه تجاری دو کشور پیش قدم باشد و در این راستا تلاش می‌کند.

وی، با اشاره به صادرات 80 میلیون دلاری خراسان رضوی به پاکستان در سال گذشته، اظهار کرد: پاکستان، ششمین مقصد صادراتی خراسان رضوی است. بایستی از ظرفیت همسایگی و هم‌مرز بودن با پاکستان به منظور افزایش تعاملات تجاری استفاده نمود.

محمدیان با ابراز امیدواری از نتایج سفر پیشین رئیس جمهور ایران به پاکستان و عقد تفاهم‌نامه‌‌های مشترک به منظور توسعه روابط تجاری دو کشور گفت: اتاق بازرگانی مشهد، از حضور تجار پاکستانی استقبال می‌کند و پذیرای آنان است. از اتاق بازرگانی مشترک پاکستان- ایران نیز درخواست می‌شود که فرصت حضور تجار ایرانی در پاکستان و بازدید از شهرها و بازارهای این کشور را فراهم نماید.

اهمیت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی به پاکستان

«محسن خندان‌دل»، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد نیز با تاکید بر لزوم گسترش همکاری و فعالیت‌های ایران و پاکستان در حوزه فنی و مهندسی، اظهار کرد: فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی، دارای ظرفیت‌های بالقوه و توانایی فراوانی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی شهرک و واحد‌های صنعتی از ابتدا تا بهره‌برداری و اجرا اشاره کرد. همچنین، فعالان این حوزه آمادگی ارائه خدمات و طرح‌های عمرانی، مهندسی و صنعتی در زمینه انرژی‌های پاک، صنعتی، تولیدی، راهداری، شهرسازی و… را دارند.

وی افزود: از اتاق بازرگانی مشترک پاکستان- ایران درخواست می‌شود تا زمینه برقراری روابط تجاری ایران و پاکستان در حوزه خدمات فنی و مهندسی را فراهم و در راستای گسترش همکاری‌ها گام بردارد. در ماه‌های اخیر، صادرات خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی به عمان و ترکیه گسترش پیدا کرده است و امیدواریم شاهد رونق صادرات این خدمات به پاکستان نیز باشیم.

تاکید بر تهاتر کالا برای رفع مشکلات انتقال پول

«عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: درصورتی که ارتباط فردی و شخصی تجار ایران و پاکستان افزایش یابد، ارتباطات تجاری دو کشور فزونی خواهد یافت.

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد پیشنهاد کرد: سفر هیئت تجاری تخصصی از ایران برای افزایش آگاهی و شناخت از پاکستان و بازارهای آن، ضروری است و با حضور در نشست‌های B2B امکان بررسی پتانسیل‌های صادراتی و وارداتی ایران و پاکستان وجود دارد تا در پی آن، روابط تجاری توسعه یابد.

او افزود: باتوجه به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، تهاتر گزینه مناسبی برای توسعه روابط تجاری (صادرات و واردات) میان ایران و پاکستان بوده و مشکلات انتقال پول را هم نخواهد داشت.

«حمیدرضا رضوی ‌خبیر»، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی در ادامه این نشست، تاکید کرد: در راستای توسعه تجاری ایران و پاکستان، با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان، باید به صادرات در مقابل واردات (تهاتر کالا) توجه شود.

وی، ایجاد شهرک‌های تجاری در مرزهای مشترک را زمینه‌ساز توسعه روابط تجاری دو کشور دانست و بر آن تاکید کرد.

لزوم شفاف‌سازی قوانین و سیاست‌های تجاری پاکستان برای تجار ایرانی

«فیروز ابراهیمی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه سیاست‌های کشور پاکستان در حوزه واردات برخی کالاهای ایرانی، فاقد وحدت رویه واحد است، عنوان کرد: به طور مثال، تولیدکنندگان پلاستیک برای صادرات محصولات خود به پاکستان با چالش‌هایی مواجه هستند. در برخی مواقع، واردات پلاستیک به پاکستان آزاد و در برخی مواقع دیگر ممنوع است؛ لذا با روشن شدن سیاست و قوانین این کشور در زمینه واردات و صادرات پلاستیک، زمینه گسترش تجارت میان دو کشور در این حوزه، فراهم می‌شود.

در ادامه این نشست، «هادی توانا»، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت. وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان صادرات خراسان رضوی به پاکستان بیش از 83 میلیون دلار بوده است، عنوان کرد: استانداری خراسان رضوی آمادگی دارد که موانع و مشکلات در حوزه توسعه روابط تجاری استان با پاکستان را شناسایی و رفع کند. تجار و مسئولین پاکستان نیز می‌بایست موانع سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی را به صورت شفاف اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، درباره میزان سرمایه‌گذاری تجار پاکستانی در خراسان رضوی گفت: در سال گذشته، از 64 طرح خارجی سرمایه‌گذاری شده در خراسان رضوی سهم کشور پاکستان تنها ۲ طرح بوده است.

توانا با اشاره به برگزاری نشست مشترک استانداران خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: در این نشست بر رفع موانع روابط تجاری ایران و پاکستان تاکید خواهد شد.

گلایه تجار پاکستانی از توقف‌های طولانی بار در مرز مشترک ایران و پاکستان

در ادامه، برخی از تجار ارشد پاکستانی نکاتی در خصوص موانع توسعه تجاری ایران و پاکستان مطرح کردند که از جمله آنان می‌توان به افزایش ۳ برابری هزینه حمل‌ونقل انبه به ایران در زمان برداشت این میوه، توقف‌های طولانی و متعدد بار (کالا و محصولات) در مرز مشترک ایران و پاکستان و… اشاره کرد.

تجار پاکستانی به کاهش صادرات انبه به ایران اشاره و تاکید کردند که میزان صادرات انبه به ایران ۵۵ هزار تن بوده که در سال‌های گذشته به ۱۹ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

پیشنهادات تجار پاکستانی در راستای گسترش روابط تجاری

همچنین، تجار ارشد پاکستان پیشنهاداتی برای رفع موانع توسعه تجارت ایران و پاکستان مطرح کردند که از جمله آن می‌توان به ایجاد دو خط تردد در مرز جهت تفکیک کامیون و ماشین‌های تجاری و توریستی، تسهیل قوانین نمونه‌برداری و آزمایشگاهی استاندارد ایران برای کالاهای وارداتی، افزایش زمان کاری نهادها و سازمان‌های متولی مستقر در مرز مشترک برای کاهش معطلی ارسال بار، افزایش مطالعات تجار ایران و پاکستان نسبت به قانون و مقررات تجارت دو کشور و یادگیری زبان فارسی، اردو و انگلیسی برای گسترش روابط تجاری دو کشور، اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=26764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.