• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
5
در نشست هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی با هیات نمایندگان اتاق اهواز مطرح شد

ظرفیت‌های همکاری اتاق‌های استانی برای اجرای طرح‌های مشترک توسعه صادراتی و اقتصادی

  • کد خبر : 27478
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
ظرفیت‌های همکاری اتاق‌های استانی برای اجرای طرح‌های مشترک توسعه صادراتی و اقتصادی
نوزدهمین جلسه هیات نمایندگان دوره دهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد با حضور اعضای هیأت نمایندگان اتاق اهواز و با محوریت بحث و تبادل نظر پیرامون زمینه‌های مشترک همکاری میان این دو اتاق، در محل پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛ «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس پارلمان بخش خصوصی استان در ابتدای این نشست با اشاره به عملکرد حائز اهمیت هر یک از اتاق‌های استان‌ها، اظهار داشت: اتاق‌های استانی با توجه به ظرفیت‌های موجود در خطه خود، در فضای اقتصاد استانشان فعالیت تشکلی موثری را دنبال می‌کنند و در عین حال، این اتاق‌ها، بخشی از ساختار کلان تشکلی (اتاق ایران) هستند  که در امر مطالبه‌گری مباحث مرتبط با بخش خصوصی در سطح ملی، صدایی واحد دارند.

توکلی زاده با بیان اینکه ظرفیت‌های متعددی برای همکاری میان اتاق‌های بازرگانی خراسان رضوی و خوزستان وجود دارد، تصریح کرد: هم‌افزایی و همکاری دو اتاق با یکدیگر با تکیه بر پتانسیل‌های موجود، به طور قطع آثار قابل توجهی در اقتصاد دو خطه بر جای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به پتانسیل صادرات میگوی صید شده در خطه جنوب به آسیای میانه از مسیر خراسان رضوی به عنوان یکی از فرصت‌های هم‌افزایی میان اتاق‌های بازرگانی دو استان، اذعان کرد: حوزه آسیای میانه یک بازار بزرگ را برای محصولات صادراتی ایران به شمار می‌آید و می‌توان با یک برنامه‌ریزی موثر از این ظرفیت، بهره‌برداری فراوانی داشت.

خوزستان نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی است

سپس «محمدجواد امانی»، رئیس اتاق بازرگانی اهواز، به برخی ظرفیت‌های اقتصادی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: خوزستان دارای ۷ طرح کشت نیشکر بوده و استقرار صنایع تبدیلی کشاورزی در این استان می‌تواند آثار مطلوبی در عرصه فرآوری شکر به دنبال داشته باشد. نیشکر دارای 36 ماده طبیعی است که امکان استفاده از آنان و تولید محصولات دیگر وجود دارد. با سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی در خوزستان، زمینه افزایش همکاری‌های مشترک اتاق اهواز و مشهد فراهم می‌شود.

امانی از پتانسیل‌ها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع فولادی خوزستان سخن گفت و تاکید کرد: اتاق بازرگانی اهواز تمایل زیادی نسبت به سرمایه‌گذاری بازرگانان و فعالان اقتصادی خراسان رضوی در طرح‌ و صنایع فولادی خوزستان دارد‌. این استان، باوجود انرژی کافی (آب و برق) زمینه لازم برای تولید محصولات فولادی را دارد.

وی بخش دیگر سخنانش را به تولید ماهی‌های گرم‌آبی و سردآبی در خوزستان اختصاص داد و گفت: در 200 هکتار اراضی خوزستان، ۱۲ میلیون قطعه ماهی گرم‌آبی تولید و تکثیر می‌شود. همچنین این استان نسبت به تولید ماهی‌های خاویاری اقدام کرده است.

پیشنهاد تشکیل دبیرخانه مشترک شورا‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور

در ادامه این نشست، «احمد اثنی‌عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد پیشنهاد تشکیل دبیرخانه مشترک شورا‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور را مطرح نمود و گفت: با ایجاد چنین ساختاری، ضمن پیگیری حل مسائل و مشکلات استان‌ها، مشکلات و مسائل ملی نیز عمیق‌تر بررسی می‌گردد و با ایجاد صدایی واحد، پیگیری‌ها به شکلی جامع‌تر رخ خواهد داد.

تاکید بر ظرفیت‌های اتاق بازرگانی مشهد برای تداوم همکاری خراسان رضوی و خوزستان

سپس «محمدحسین روشنک»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر اهمیت استان خوزستان برای ایران، عنوان کرد: این استان در طول هشت سال دفاع مقدس، به شکلی قدرتمند در برابر متجاوزان به خاک کشورمان ایستاد؛ اما متاسفانه پس از تمام این سال‌ها، این استان و شهرهای مرزی کشور آنطور که شایسته است، به آبادانی نرسیدند.

وی در بخش دیگر سخنانش از استقرار اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران- افغانستان، ایران-ترکمنستان، ایران- قرقیزستان و ایران- تاجیکستان در خراسان رضوی سخن گفت و با اشاره به این ظرفیت در فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی، بیان کرد: خراسان رضوی و خوزستان از ظرفیت‌های همکاری خوبی برخوردارند. شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ما از قدرت قابل توجهی برخوردار است و تاکنون موفق به اصلاح برخی مفاد قانونی و دریافت مصوبات کشوری در راستای رفع مشکلات فعالان اقتصادی شده است. کمیسیون‌های اتاق مشهد و تشکل‌های اقتصادی استان نیز بسیار قوی عمل می‌کنند و همکاری و فعالیت تمامی گروه‌ها و ذی‌نفعان در اتاق بازرگانی مشهد، سبب پیش‌برندگی اقدامات در جهت رفع بخشی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی این استان شده است.

نگاهی به ظرفیت‌های معدنی خراسان رضوی برای سرمایه‌گذاری

«غلامرضا نازپرور»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به وجود 540 معدن فعال در خراسان رضوی، بیان کرد: این استان، رتبه نخست تنوع معدنی در کشور را داراست. از  86 نوع سنگ شناخته شده در کشور، 57 نوع آن و از ٨١ نوع ماده معدنی شناخته شده، ۵٣ نوع در خراسان رضوی وجود دارد. این استان با وجود معادن متعدد مس و 7 معدن طلای فعال، ظرفیت زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و ایجاد واحدهای کنسانتره مس در کنار معادن مس ظرفیت اقتصادی خوبی ایجاد کرده است.

نازپرور، وجود خاک‌های صنعتی در استان را ظرفیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطلوبی دانست و ادامه داد: خراسان رضوی، ظرفیت بالایی در حوزه تولید کاشی و سرامیک دارد. همچنین به دلیل همجواری با کشور افغانستان، پتانسیل قابل توجهی برای تهیه مواد اولیه خاص طبیعی و معدنی و سنگ‌های نایاب ارزشمند دارد. وجود گوهرسنگ‌های ارزشمند از دیگر قابلیت‌های موجود در استان خراسان رضوی است.

تاکید بر مسئولیت‌های اجتماعی فعالان اقتصادی در شرایط اقتصادی فعلی

«رضا حمیدی»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد نیز، با اشاره به خراسان رضوی به عنوان قطب گردشگری سلامت گفت: سرطان یکی از بیماری‌های شایع در کشور است و باتوجه به شرایط اقتصادی، بخش اعظم مردم امکان تامین هزینه‌های درمان این بیماری را ندارند و فعالان اقتصادی باید در بحث مسئولیت‌های اجتماعی به این مباحث ورود نمایند. در همین راستا، به همت خیران و صنعتگران خراسان رضوی، مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع) و بیمارستان ناظران در مشهد با هدف حمایت از بیماران سرطانی تاسیس شد.

پیگیری‌های اتاق خراسان رضوی برای اجرای طرح ریال آف‌شور

در ادامه این نشست «حسین محمدیان»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به بسته پیشنهادی اتاق مشهد و شورای گفت‌وگوی استان در خصوص رفع چالش‌های بانکی به بانک مرکزی، تاکید کرد: بخشی از درخواست‌های فعالان اقتصادی استان از بانک مرکزی به‌زودی اجرایی می‌شود. همچنین، رئیس بانک مرکزی در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی، خبر از اجرایی‌سازی طرح ریال آف‌شور در صادرات ریالی (افغانستان) را مطرح نمود که در صورت تحقق، دستاورد مطلوبی به شمار می‌رود.

محمدیان در بخش دیگری از سخنانش به بخشنامه بانک مرکزی در خصوص محاسبه و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی اختصاص یافته به واردکنندگان در سال‌های 1401 .و 1402 اشاره کرد و گفت: بر اساس این بخشنامه درصورتی که واردکننده ارز ترجیحی و نیمایی در سال‌های گذشته دریافت کرده باشد و نتواند اثبات کند که کالای وارداتی را به چه قیمتی به فروش رسانده‌ است، مشمول جرایم سنگین خواهد شد. از اتاق‌های بازرگانی کشور درخواست می‌شود که اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کنند. در روزهای گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای اعلام کرد که تا شهریورماه سال جاری امکان اجراسازی این بخشنامه وجود ندارد.

تاکید بر استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی اهواز برای ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس

سپس «عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به نرخ بیکاری در استان خوزستان، عنوان کرد: از اتاق بازرگانی اهواز درخواست می‌شود که لیستی از صنایع راکد و اطلاعات نیروی انسانی بیکار این استان تهیه و به اتاق مشهد ارائه کنند تا بخشی از دغدغه‌های استان خوزستان در بحث اشتغالزایی، با استفاده از ظرفیت موجود در خراسان رضوی مرتفع گردد.

وی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت و ارتباطات اتاق بازرگانی اهواز با کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد و ادامه داد: اقتصاد آزاد، حق بخش خصوصی است و امکان تغییر این تفکر وجود ندارد. با استفاده از ارتباطات اتاق اهواز با کشورهای عربی، می‌توان به توسعه مراودات تجاری با این کشورها پرداخت.

بستر همکاری مشترک خوزستان و خراسان رضوی در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی فراهم است

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این نشست با تاکید بر ظرفیت خراسان رضوی و خوزستان بر همکاری‌های مشترک، عنوان کرد: خراسان رضوی دارای 250 شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی است که 45 درصد از ترانزیت به آسیای میانه و کشورهای مجاور را پوشش می‌دهد. باتوجه به کمبود شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در خوزستان، ظرفیت و بستر لازم برای همکاری‌های مشترک خورستان و خراسان رضوی فراهم است.

«احمد سلحشور»، عضو هیات نمایندگان  و رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق مشهد با اشاره به رشد تولید ماهی در خراسان رضوی، بیان کرد: مدرن‌ترین و به‌روزترین تکنولوژی تولید خوراک آبزیان در استان وجود دارد که به گفته رقبای چینی، رتبه ایران در حوزه تولید خوراک و آبزی پروری را ارتقا خواهد داد.

پتانسیل‌های اتاق مشهد در حوزه مطالبه‌گری و پیگیری رفع دغدغه بخش خصوصی

در ادامه این نشست «علی کبیر»، دبیرکل اتاق بازرگانی مشهد گفت: اتاق مشهد که دارای قدمتی 95 ساله است، در دوره دهم اتاق بازرگانی، زمینه فعالیت و همگرایی فعالان اقتصادی را در دل خود، از طریق افزایش کمیسیون‌های تخصصی فراهم نموده است.

وی به ظرفیت‌های دفتر تخصصی مشاوره اتاق بازرگانی مشهد و ارائه مشاوره رایگان به فعالان اقتصادی اشاره و بیان کرد: از دیگر سو، دغدغه و مشکلات فعالان اقتصادی در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان احصا و بررسی می‌گردد و سپس، با طرح موضوع در صحن علنی این شورا و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، در راستای پیگیری رفع مشکلات گام برداشته می‌شود. در این میان، ظرفیتی به نام گروه کاری امور مالیات، گمرک و تامین اجتماعی ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در اتاق مشهد تشکیل شده که به طور هفتگی، دغدغه‌ها و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان را بررسی و برای رفع آن‌ها چاره‌جویی می‌کند.

کبیر خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی مشهد را به عنوان پایلوت تصمیم سازی، هماهنگی و انعکاس مسائل مرتبط با بخش کشاورزی انتخاب نمود و در همین راستا، دفتر کشاورزی اتاق مشهد راه‌اندازی شد و امیدواریم شاهد آثار مثبت این انتخاب باشیم.

دبیرکل اتاق خراسان رضوی، 29 تشکل وابسته به اتاق بازرگانی مشهد را بازوان فکری اتاق معرفی و تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد نیز یکی از ظرفیت‌های مطلوب اتاق مشهد است؛ این مرکز همکاری فعال و پرباری با دانشگاه و مراکز آموزشی استان به خصوص دانشگاه فردوسی مشهد در جهت توانمندسازی فعالان اقتصادی و اعضا دارد خروجی فعالیت‌های آن تاکنون بسیار اثربخش بوده است.

لزوم استفاده از ظرفیت مرزهای خراسان رضوی و خوزستان برای توسعه صادرات دو استان

در ادامه این نشست، اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز به ایراد سخن پرداختند.

«شهلا عموری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی اهواز ضمن امیدواری نسبت به فراهم‌سازی زمینه‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی مشهد و اهواز و هم‌گرایی اتاق‌های بازرگانی کشور، گفت: از پتانسیل‌های بی‌بدیل خوزستان دسترسی به آب‌های آزاد، برخورداری از امکانات حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی و وجود بنادر است که فضای مناسب برای توسعه صادرات را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به همسایگی کشور عراق با استان خوزستان، افزود: با استفاده از خط ترانزیت عراق، امکان صادرات به کشورهای همجوار فراهم می‌شود. اتصال خط ریلی بصره به خرمشهر نیز در فراهم‌سازی زمینه توسعه صادرات موثر خواهد بود و به دنبال آن، هزینه‌های حمل‌ونقل کالاهای صادراتی کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: خوزستان و خراسان رضوی از استان‌های مرزی کشور هستند و ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه و هم‌مرز خود دارند. باتوجه به ظرفیت استان‌ها در ارتباط با کشورهای همسایه، امکان اعزام هیئت‌های تجاری کشورهای همسایه خوزستان به خراسان رضوی و بالعکس وجود دارد. همچنین، امکان صادرات محصولات دو استان از طریق مرزهای خراسان رضوی و خوزستان، امکان‌پذیر است.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه نرخ بیکاری خوزستان بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: با معرفی نیروهای متخصص فاقد کار خوزستان به واحد‌های صنعتی خراسان رضوی نیازمند نیروی انسانی، اتفاقات مثبتی برای دو استان رخ خواهد داد.

نایب رئیس اتاق اهواز بخش دیگر سخنانش را به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان اختصاص داد و تاکید کرد: صنایع تبدیلی کشاورزی در خوزستان رشد نکرده است. در حالی که این استان در اغلب محصولات کشاورزی رتبه نخست تولید کشوری را دارد. اگر سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی و به ویژه محصول خرما صورت گیرد، ارزش افزوده زیادی ایجاد خواهد شد.

عموری با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان در حوزه تولید و تکثیر ماهی‌های سردآبی و گرم‌آبی، عنوان کرد: خوزستان از زیرساخت و امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات، برخوردار است.

صنعت آبزی پروری مغفول مانده است

«طاهر سبحانی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهوازعنوان کرد: صنعت آبزی‌پروری که 100 درصد مالکیت آن برای بخش خصوصی است، در کشور مغفول مانده است. استان خوزستان با تولید چشمگیر پرورش ماهی‌های گرم‌آبی و میگو، علاوه‌بر تامین نیاز کشور در زمینه ماهی و میگو، مازاد آن را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عربی صادر می‌کند. خوزستان آماده همکاری مشترک و تعامل با فعالان اقتصادی خراسان رضوی در زمینه تولید و تکثیر ماهی‌های گرم‌آبی، سردآبی و میگو و صادرات آن را دارد.

وی ادامه داد: تشکیل کارگروه تخصصی میان کمیسیون‌های تخصصی اتاق اهواز و مشهد، برگزاری بازدیدهای تعاملی، انتقال تجارب، ایجاد کانال دائمی ارتباطی از طریق فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی، همکاری در زمینه بازاریابی، مشارکت در طرح‌های پژوهشی مشترک، ارسال محصولات کشاورزی برای توسعه صادرات و ایجاد تولید ارزش افزوده، از پیشنهادات اتاق اهواز برای افزایش تعاملات و همکاری‌های مشترک با اتاق مشهد است.

در ادامه، «صفدر پیرمرادی»، نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به عدم رفع مشکلات مرتبط با چند نرخی بودن ارز در سال‌های اخیر، بیان کرد: باید اقدامات جدی برای مطالبه‌گری در خصوص ثبات نرخ ارز در کشور صورت گیرد.

در ادامه «شاهرخ شیشه‌گر»، عضو هیات نمایندگان و خزانه‌دار اتاق بازرگانی اهواز، از به حاشیه‌ رانده‌شدن ظرفیت نخبگان اقتصادی، منابع و نیروهای انسانی سخن گفت و بیان کرد: فعالان اقتصادی از سواد علمی، توان و تجربه زیادی برخوردارند؛ اما به دلیل عدم به‌کارگیری از ظرفیت بخش خصوصی در عرصه تصمیم گیری، کشور دچار خسران شده است.

رفع تعهد ارزی در شرایط اقتصادی فعلی امکان‌پذیر نیست

در ادامه «حمید مهاوی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به دشواری دستیابی به رونق اقتصادی در شرایط کنونی، اظهار کرد: رفع تعهد ارزی در شرایط اقتصادی فعلی امکان‌پذیر نیست و اتاق‌ بازرگانی استانی بایستی در راستای رفع محدودیت‌های این حوزه مطالبه‌گری بیشتری داشته باشد.

«هادی شرفی»، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری، سلامت و صنایع دستی استان خوزستان، خاطرنشان کرد: خوزستان با وجود ۱۲۰۰ کیلومتر خط ساحلی، ۵ رودخانه دائمی و… ظرفیت مناسبی در حوزه گردشگری دارد. مناطق راهیان‌نور هم ظرفیت قابل توجهی در بحث سرمایه‌گذاری دارند که تاکنون بخش خصوصی آنطور که باید به آن توجهی نکرده است. زمینه برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی خراسان رضوی نیز در این منطقه فراهم است.

 

نگاهی به ظرفیت‌های ایجاد شده در اتاق اهواز برای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی

«محمد نجفیان»، دبیرکل اتاق بازرگانی اهواز نیز در بخشی از این نشست، به برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای فعالان اقتصادی، ایجاد واحد مارکتینگ بازاریابی در اتاق اهواز، تشکیل اتاق بین‌المللی جوانان در اتاق اهواز، تشکیل میز تخصصی بازرگانی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی و… به عنوان برخی از ظرفیت‌های اتاق اهواز نام برد.

وی با اشاره به ارتباطات اتاق اهواز با کشور عربستان، اظهار کرد: اتاق اهواز، میزبان هیئت‌های تجاری کشورهای حاشیه خلیج فارس است و می‌توان شرایط را برای حضور اتاق مشهد در زمان میزبانی و برگزاری نشست‌های آشنایی با ظرفیت‌های ایران با این کشورها، فراهم نمود.

نجفیان بخش دیگر سخنانش را به عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان اختصاص داد و گفت: متاسفانه برخی مصوبات ملی در برخی استان‌ها از جمله خوزستان اجرا نمی‌شود که اجرایی‌سازی آن نیازمند هم‌صدایی و پیگیری اتاق‌های بازرگانی کشور است.

وی با اشاره به وجود شعبه حل اختلاف و دادگاه‌های تجاری در ساختمان مرکزی اتاق بازرگانی اهواز نیز خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی اهواز آمادگی لازم برای تعامل و همکاری با اتاق بازرگانی مشهد را دارد.

تشریح ظرفیت‌های اقتصادی استان‌های خوزستان و خراسان رضوی

سپس «شهرام عیدی‌زاده»، مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مشهد در تشریح ظرفیت‌های همکاری مشترک خراسان رضوی و خوزستان، گفت: با بررسی سهم ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی خوزستان و خراسان رضوی از تولید ناخالص داخلی درمی‌یابیم که سهم ارزش افزوده خراسان رضوی در بخش خدمات، 67 درصد است و بخش‌های کشاورزی و صنعت در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند. در استان خوزستان نیز، بخش خدمات سهم بیشتری در این حوزه دارد. سهم خراسان رضوی از درآمدهای مالیاتی کشور حدود 3 درصد بوده و خوزستان سهم 5.2 درصدی دارد.

وی در بخش دیگر سخنانش به نرخ بیکاری استان خوزستان اشاره و تاکید کرد: نرخ بیکاری در خوزستان بالاتر از میانگین کشوری است؛ درحالی که نرخ بیکاری در خراسان رضوی پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و صنایع خراسان رضوی با کمبود نیروی کار مواجه‌اند.

عیدی‌زاده در خصوص مزایای بخش کشاورزی خوزستان، عنوان کرد: استان خوزستان با برخورداری از سهم حدود 18 درصدی از کل میزان تولید محصولات زراعی کشور، رتبه اول تولید محصولات کشاورزی را دارد که اغلب تولیدات زراعی این استان گندم، جو، ذرت دانه‌ای، نیشکر، چغندرقند، سبزیجات، حبوبات، کنجد و دانه‌های روغنی و… است. پرورش زنبورعسل و تولید عسل به‌خصوص در بخش‌هایی که سطح باغات و مراتع با وجود گیاهان دارویی شرایط مناسب دارد، صورت می‌گیرد. آبزی‌پروری و وجود استخرهای پرورش ماهی‌های سردآبی، گرم‌آبی و میگوهای پرورشی در آب‌های شیرین، تولید گیاهان دارویی و صنعتی، پرورش طیور و پرورش دام سبک و سنگین، تولید چرم، تولید محصولات باغی به خصوص خرما، زیتون، مرکبات، انار، میوه‌های خشک همانند گردو، بادام، انگور آبی، سیب، زردآلو و… از جمله مزیت‌های بخش کشاورزی اقتصاد استان خوزستان است. بخش اعظم محصولات تولید شده در خوزستان به خارج از کشور، به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. همچنین این استان با بیش از 99 درصد تولید نیشکر مورد نیاز کشور، در جایگاه نخست تولید این محصول قرار دارد.

وی افزود: خوزستان سهم ۱۳ درصدی از تولید خرما و جایگاه ششم کشوری را در این حوزه دارد. همچنین، ۱۹ درصد از تولید کنجد مورد نیاز کشور و رتبه سوم کشوری در این زمینه، سهم 10 درصدی از تولید محصولات جالیزی و رتبه ۴ تولید کشوری در این عرصه و رتبه دوم کشور در تولید نباتات علوفه‌ای، از دیگر پتانسیل‌های این استان است.

عیدی‌زاده با اشاره به مزایای نسبی استان خوزستان در بخش صنعت، معدن و خدمات، تاکید کرد: خوزستان دارای معادن نفت، گاز و صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌های مختلف است. همچنین این استان، رتبه اول معادن نفت و گاز در کشور را دارد. خوزستان مزیت نسبی در وجود ظرفیت‌های معدنی و معادن سنگ لاشه، سنگ گچ، سنگ آهن، قلوه سنگ آهکی، سنگ تزئینی، نمک آبی، و…  دارد. تولید صنایع دستی، وجود صنایع بزرگ فلزی و صنایع کانی غیرفلزی (صنایع سیمان)، پتانسیل ایجاد واحدهای بسته‌بندی و فرآوری محصولات وابسته به شیلات و آبزی‌پروری (ماهی، میگو)، وجود شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور، وجود نیروگاه‌های بزرگ آبی و حرارتی در استان و شبکه برق استان به کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس و… از دیگر مزیت‌های نسبی خوزستان در بخش‌ صنعت و معدن است. استقرار خوزستان در حاشیه خلیج فارس و ارتباط دریایی با دیگر کشورها، وجود فرودگاه‌های متعدد در این استان، امکان استفاده همزمان از امکانات حمل‌ونقل و ترانزیت چندوجهی، وجود دومین بندر کانتینری کشور در خوزستان (بندرخرمشهر) و وجود انبارهای ترانزیتی و محوطه بندری، از مزیت‌های نسبی استان خوزستان در بخش خدمات است.

وی بخش دیگر سخنانش را به مزیت‌های نسبی خراسان رضوی در بخش کشاورزی اختصاص داد و گفت: تولید زعفران، تولید محصولات زراعی، محصولات باغی، دامداری و دامپروری و پرورش دام سبک، پرورش زنبور عسل و تولید عسل، پرورش کرم ابریشم، تولید گیاهان دارویی و پرورش طیور از ویژگی‌های خراسان رضوی در بخش کشاورزی است. این استان، رتبه نخست تولید گوشت قرمز در کشور با وجود بیش از 14 میلیون واحد دامی فعال را دارد. همچنین رتبه دوم تولید پیله ‌تر در کشور، رتبه سوم تولید شیر و رتبه چهارم تولید انگور و بادام در کشور از دیگر مزیت‌های بخش کشاورزی خراسان رضوی است.

عیدی‌زاده به مزایای نسبی خراسان رضوی در بخش صنعت، معدن و خدمات اشاره و تاکید کرد: وجود بارگاه رضوی و مراکز متعدد گردشگری، مقبره مشاهیر، مراکز تجاری، بازارچه‌های مرزی، منطقه ویژه اقتصادی سرخس و… از جمله مزیت‌های نسبی خراسان رضوی در بخش خدمات است.

نگاهی به پتانسیل‌های موجود برای همکاری اتاق‌های بازرگانی مشهد و اهواز

مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق مشهد در خصوص زمینه‌های همکاری مشترک اتاق‌های بازرگانی اهواز و خراسان رضوی گفت: توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی با توجه به تنوع گیاهان دارویی خوزستان و خراسان رضوی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه تجارت به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عراق، کویت، افغانستان و آسیای میانه، برخورداری از بازار بزرگ داخلی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و برنامه‌ریزی به منظور گسترش بازارها، زمینه برای جذب گردشگران با محورهای زیارتی، سلامت، طبیعی، تکمیل زنجیره ارزش محصولات و فرآورده‌های کشاورزی دو استان در بخش‌های خرما، زعفران، دام و طیور، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و همکاری در صنایع تبدیلی، از جمله این ظرفیت‌هاست.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بین دو استان و تسهیل روابط با کشورهای همجوار، همکاری‌های علمی، فناوری و دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت دانشگاهی دو استان، توسعه صنعت بسته‌بندی و سورتینگ با هدف هموارسازی مسیر صادرات محصولات دو استان به بازارهای خارجی، توسعه همکاری در زمینه تامین نهاده‌های دام و طیور، همکاری مرکز پژوهش‌ها، تشکل‌ها و کمیسیون‌های دو اتاق و همکاری و انتقال تجربیات و دانش فنی در خصوص صنایع و معادن دارای ظرفیت و مزیت در هر دو استان، از زمینه‌های همکاری مشترک استان خوزستان و خراسان رضوی است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=27478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.