• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
4
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی مشهد و سفیر کویت مطرح شد:

توسعه تعاملات اقتصادی خراسان رضوی و کویت از مسیر همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک

  • کد خبر : 28023
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۲۸
توسعه تعاملات اقتصادی خراسان رضوی و کویت از مسیر همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی در دیدار سفیر کویت، بر توسعه تعاملات اقتصادی میان این کشور و استان خراسان رضوی به ویژه از مسیر رشد همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در این دیدار که در محل اتاق خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به سوابق روابط ایران و کویت طی سال‌های متمادی اظهار داشت: روابط دوستانه و برادرانه دو کشور در گذر این سال‌ها، یک ظرفیت ارزشمند و اعتمادی متقابل را ایجاد نموده است. طبیعتا موانعی بر سر راه مراودات تجاری دو کشور وجود دارد که امیدواریم با پیگیری دو طرف، این مسائل در آینده نزدیک مرتفع شوند.

وی یکی از مسائل موجود را در حوزه مراودات بانکی برای پیشبرد تعاملات تجاری دو طرف دانست و بیان کرد: امیدواریم به موازات توسعه همکاری های دو کشور، مراودات اقتصادی آن‌ها نیز با تعریف راهکارهای کارآمد برای حل مشکلات موجود، ارتقا پیدا کند. تحقق این مهم نیازمند تلاش‌های دیپلماتیک و پیگیری‌های مستمر است.

توکلی زاده با اشاره به حضور زائران و گردشگران کویتی در مشهد تصریح کرد: مشهد از گذشته میزبان گردشگران این کشور بوده و شمار زیادی از ایرانیان نیز طی سال‌های اخیر، کشور کویت را به عنوان مقصد فعالیت و حتی زندگی خود انتخاب کرده‌اند. ظرفیت مذکور، بهانه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی و جابه‌جایی مسافر را فراهم کرده است.

او در بخش دیگری از اظهارات خود، «زعفران» را یکی از کالاها و سوغاتی دانست که مسافران خارجی از آن استقبال زیادی دارند و متذکر شد: از آنجایی که خراسان رضوی بیشترین حجم تولید این محصول را در ایران دارد و سهم زعفران این استان در بازارهای جهانی، چشمگیر است؛ اتاق بازرگانی مشهد آمادگی دارد تا برای تامین نیاز بازار کویت، ارتباط موثری میان تجار توانمند دو کشور برقرار نماید.

رئیس اتاق  بازرگانی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون بحث شناسنامه‌دار نمودن زعفران ایران در حال پیگیری است و امیدواریم که این اقدام جایگاه برند زعفران کشورمان را تقویت نماید و خریدار با اطمینان از اصالت محصول، آن را تهیه نماید.

توکلی‌زاده در بخش دیگری از اظهارات خود به ظرفیت‌های شاخص خراسان رضوی در حوزه معادن و صنایع معدنی فعال در این خطه اشاره کرد و توضیح داد: این استان از غنای بالایی در حوزه مواد معدنی برخوردار است و در سنوات گذشته نیز زیرساخت‌های مطلوبی در حوزه معادن این استان فراهم آمده و ظرفیت خوبی نیز برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک از جانب شرکای خارجی وجود دارد.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر اقتصاد خراسان رضوی، تنوع بالای صنایع آن است. واحدهای توانمندی در حال حاضر در بخش‌های قطعه‌سازی، سیمان، فولاد، صنایع غذایی و تبدیلی، پوشاک و نساجی و… در این استان فعال هستند و تولیدات آن‌ها عمدتا روانه بازارهای جهانی می شود.

وی همچنین با اشاره به خوشنامی و کیفیت فرش ایرانی در دنیا بیان کرد: صادرات فرش ایرانی به دلیل تحریم‌های چند سال اخیر کاهش یافته است؛ اما کیفیت این کالا به قوت خود باقی است. فرصت سرمایه‌گذاری در این حوزه برای تجار کویت و توسعه روابط تجاری دو کشور از این طریق نیز فراهم است.

توکلی زاده اشاره ای هم به توانمندی‌های بخش کشاورزی استانمان داشت و توسعه کشت گلخانه‌ای در این خطه را یک فرصت ویژه برای بهره‌مندی از پتانسیل‌های این بخش و مدیریت منابع انرژی عنوان کرد و توضیح داد: برخی گلخانه‌های خراسان رضوی از نظر تولید و کیفیت محصولات، از استانداردهای بالایی برخوردار هستند و محصولات آن‌ها بازارهای جهانی را نشانه گرفته است. مزیت شاخص این مراکز گلخانه‌ای، بهره‌گیری از توانمندی‌های نوآورانه برای مدیریت منابع آبی است. امیدواریم در این بخش نیز بتوانیم همکاری‌های خوبی با تجار و سرمایه‌گذاران کویتی داشته باشیم.

برنامه‌ریزی برای ایجاد کمیسیون‌های مشترک میان ایران و کویت

در ادامه این نشست «بدرعبدالله المنیخ»، سفیر کویت در ایران، ضمن عرض تسلیت شهادت رئیس جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و هیات همراهشان اظهار کرد: شهر مشهد از جایگاه قابل توجهی برای گردشگران کویتی برخوردار است. در واقع، مشهد اولین مقصد مورد توجه شهروندان کویتی برای سفر به ایران است و استان خراسان رضوی برای ما از این منظر حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اقامت حدود 30 هزار ایرانی در کویت عنوان کرد: برخی از ایرانیان پیش از استقلال کویت در کشور ما مشغول به کار شده‌اند. برای کویت نیروی کار ایرانی، نیرویی صادق، توانمند و امین است و آوازه نیکوی نیروی کار ایرانی از قدیم‌الایام وجود داشته است. در سوی دیگر، کویت از جمله کشورهای جنوبی ایران است که در برخی شهرهای ایران دارای بازاری سنتی است. وجود این بازارها دلالت بر روابط تجاری میان دو کشور از قدیم‌الایام دارد.

سفیر کویت در ایران با اشاره به تمایل بخش خصوصی کویت برای حضور در بازار ایران و خراسان رضوی بیان کرد: دولت ما، همواره از بازرگانان و تجار کویتی برای حضور در ایران حمایت می‌کند.

بدرعبدالله المنیخ ضمن بی اطلاعی از وجود پتانسیل‌های نمایشگاهی در مشهد بیان کرد: ما با نمایشگاه بین‌المللی مشهد آشنا نبوده‌ایم و اغلب دعوتنامه‌های نمایشگاهی واصله از ایران به کویت، از طرف استان‌های تهران، یزد و اصفهان بوده که به اتاق بازرگانی کویت ارجاع گردیده است. اتاق بازرگانی کویت نیز این دعوتنامه‌ها را به منظور آگاهی بازرگانان کشورمان در وبسایت خود بارگذاری می‌کند.

وی گفت: زمینه‌های متعدی برای همکاری‌های تجاری میان ایران و کویت وجود دارد و به منظور بهره مندی از آن‌ها درصدد ایجاد کمیسیون‌های مشترک بین دو کشور هستیم که در یک نمونه، موضوع ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در زمره برنامه های ما قرار دارد. همچنین مقرر شده تا پایان تابستان امسال، کمیسیون مشترک کنسولی شکل بگیرد و سپس، کمیسیون مشترک تجاری ایجاد شود که تحقق این مهم، یک گام بلند برای توسعه روابط تجاری دو کشور خواهد بود.

سفیر کویت در ایران، با اشاره به حذف ویزای شهروندان کویتی توسط ایران بیان کرد: میان کویت و ایران ۱۴پرواز در هفته برقرار است و این امر حاکی از این است که زمینه برای ارتقای روابط دو کشور فراهم کرده است.

بدرعبدالله المنیخ درادامه، خواستار معرفی و تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی از سوی اتاق بازرگانی مشهد شد.

وی با بیان اینکه مشهد اولین مقصد ما برای سفر به ایران بود، بیان کرد: هدف ما از این سفر، ارتقای همکاری‌ها در زمینه اقتصادی، تقویت برنامه امنیت غذایی برای دولت کویت و تقویت مناسبات و همکاری‌ها به ویژه از طریق اتاق بازرگانی است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=28023

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.