• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
2
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد؛

فراز و فرودهای صادرات خراسان رضوی در دو ماهه نخست 1403

  • کد خبر : 29261
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
فراز و فرودهای صادرات خراسان رضوی در دو ماهه نخست 1403
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به رشد صادرات استان در دو ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته گفت: نکته قابل تامل در افزایش صادرات استان، کاهش ارزش هر تن کالای صادراتی خراسان رضوی از ۶۲۶ دلار به ۵۵۶ دلار است که کاهش ۱۱ درصدی میزان ارزش هر تن کالای صادراتی استان در سال جاری را نشان می‌دهد.

حسین محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: سیب تازه در رتبه اول صادرات استان قرار دارد، پس از آن به ترتیب پسته، کامپاند پلی اتیلن و زعفران در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. صادرات زعفران نسبت به دوماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به امسال رشد کاهشی داشته، ولی همچنان جزو کالاهای موثر در صادرات با ارزآوری بیش از ۱۵ میلیون دلار است.

محمدیان بیان کرد: افزایش صادرات استان به قرقیزستان به دلیل افزایش شدید صادرات پسته به این کشور بوده است. کاهش محسوس صادرات به امارات، چین و اسپانیا نیز، به دلیل کاهش صادرات زعفران به این سه کشور بوده است، همچنین صادرات به یکباره پلی استیرن به بلغارستان باعث جهش شدید صادرات خراسان رضوی به این کشور شده است.

وی اظهار کرد: تعامل و هم‌فکری اتاق بازرگانی، اداره صمت، متولیان صادرات و دیگر دستگاه‌های مربوطه در استان در رفع مشکلات این حوزه موثر است. این همدلی برای رشد صادرات بسیار موثر بوده‌است. البته خراسان‌رضوی تا نقطه آمال و آرزوهای خود فاصله دارد و در تلاشیم تا به نقطه اهداف تعیین شده خود برسیم.

محمدیان ادامه داد: صادرات استان به کشورهای سی‌آی‌اس (CIS) که از طریق مسیر ریلی انجام می‌شود، در کاهش هزینه‌ها و سرعت رسیدن کالا به مقصد بسیار تاثیرگذار بوده و باعث رونق صادرات شده ‌است. مزیت وجود خطوط مرزی مشترک به‌عنوان یک ویژگی جغرافیایی همواره جای تحقیق و پژوهش برای بالا بردن صادرات استان را دارد و نیازمند تلاش‌های بیشتر برای استفاده حداکثری است.

وی افزود: در سال گذشته بالغ بر ۱۰ جلسه تخصصی در کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد و در تمام این جلسات معمولا مدیران مربوط به حوزه صادرات حضور داشته و از نزدیک مشکلات و مسائل صادرکنندگان با آنان مطرح شده و برای رفع آن‌ها اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: افغانستان به‌عنوان شریک اول تجاری ما در صادرات با اختلاف بسیار زیاد از سایر کشورهای هدف است و از دلایل بسیار مهم برای صادرات به این کشور می‌توان به داشتن خطوط مرزی مشترک اشاره کرد. از سویی، وجود دفتر اتاق مشترک ایران و افغانستان و همچنین هیأت مدیره خراسانی این تشکل، می‌تواند برای افزایش صادرات به این کشور نقش بسیار موثری در آینده داشته باشد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29261

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.