• امروز : شنبه - 7 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل 3792 امروز 3
2
رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد؛

ضرورت توجه به ایمنی و بهداشت محیط کار به منظور صیانت از جان و سلامت نیروی انسانی

  • کد خبر : 35665
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
ضرورت توجه به ایمنی و بهداشت محیط کار به منظور صیانت از جان و سلامت نیروی انسانی
رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، ضمن تسلیت درگذشت جمعی از کارگران معدن زغال سنگ طبس، با اشاره به ضرورت توجه به ایمنی و بهداشت محیط کار در بنگاه‌های اقتصادی خاطرنشان کرد: نباید از این مهم غافل شد که نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه هر کشور است و صیانت از جان و سلامت این سرمایه بزرگ، وظیفه‌ای اخلاقی و حرفه‌ای است که نباید در هیچ شرایطی نادیده گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مرتضی کرباسی» همزمان با روز جهانی بهداشت محیط در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اجرای آیین‌نامه بهداشت محیط در کشور، به میزان زیادی وابسته به سیاست‌ها و تعهدات دولت، عملکرد نهادهای نظارتی و همچنین همکاری بین بخش‌های خصوصی و عمومی است و عملیاتی شدن این آیین‌نامه ممکن است در مناطق مختلف کشور متفاوت باشد؛ با این حال، واضح و مبرهن است که پیاده‌سازی این آیین‌نامه با چالش‌هایی مانند کمبود منابع مالی، نیروی انسانی متخصص و آگاهی عمومی مواجه است.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: قطعا عملیاتی شدن کامل آیین‌نامه بهداشت محیط می‌تواند اثرات مثبتی اعم از کاهش بیماری‌های مرتبط با آلودگی محیطی، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و کاهش هزینه‌های درمانی بر نظام سلامت کشور داشته باشد. این امر می‌تواند در بلندمدت به افزایش امید به زندگی و بهبود کلی سلامت جامعه منجر شود.

وی در ادامه، به ضرورت توجه به بهداشت محیط کار در بنگاه‌های اقتصادی تاکید و خاطرنشان کرد: نباید از این مهم غافل شد که نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه هر کشور است و صیانت از جان و سلامت این سرمایه بزرگ، وظیفه‌ای اخلاقی و حرفه‌ای است که نباید در هیچ شرایطی نادیده گرفته شود. روز جهانی بهداشت محیط فرصتی است برای بازنگری در اهمیت حیاتی سلامت و ایمنی نیروی کار که محور اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهاست. ایجاد محیط‌های کاری ایمن و بهداشتی، حق مسلم هر کارگر بوده و وظیفه‌ای خطیر بر دوش کارفرمایان است؛ چنان‌که هرگونه سهل‌انگاری در این عرصه می‌تواند تبعات منفی و بهای سنگینی برای خانواده‌ها، جامعه و اقتصاد ملی داشته باشد.

کرباسی افزود: بهداشت محیط همچنین تأثیر مستقیمی بر سلامت نیروی کار دارد؛ چنان که محیط کار سالم می‌تواند موجب کاهش بیماری‌ها و آسیب‌های شغلی شود که در نتیجه آن، غیبت‌های کاری کاهش یافته و در مقابل، بهره‌وری افزایش می‌یابد و مهم‌تر آن که نیروی کار سالم‌تر معمولاً کارآمدتر است و می‌تواند به طور مؤثرتری در تولید و بهره‌وری سازمانی و خدمات مشارکت کند.

وی در خصوص اهمیت سطح سواد سلامت در بنگاه‌های اقتصادی نیز اظهار کرد: شاخص سواد سلامت در نیروی کار واحدهای صنعتی و خدماتی معمولاً نیازمند ارزیابی دقیقی است که شامل سنجش آگاهی کارکنان از مسائل بهداشتی، توانایی آنها در استفاده از اطلاعات بهداشتی در تصمیم‌گیری‌های روزانه و مشارکت در برنامه‌های آموزشی بهداشتی می‌شود. این شاخص می‌تواند بسته به سطح آموزش، دسترسی به منابع اطلاعاتی و فرهنگ سازمانی متفاوت باشد. با این حال آنچه مسلم است، ارتقای سواد سلامت نیروی کار می‌تواند به بهبود رفتارهای بهداشتی و کاهش ریسک‌های مرتبط با شغل کمک کند.

کرباسی در پایان یادآور شد: به مناسبت روز جهانی بهداشت و سلامت محیط، از تمامی فعالان حوزه صنعت و کارفرمایان تقاضا دارم تا با رعایت کامل و دقیق اصول ایمنی و بهداشتی، در راستای حفظ سلامت و جان کارکنان خود اهتمام ورزند و نسبت به ارتقای فرهنگ سلامت و ایمنی در محیط‌های کاری بکوشند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=35665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.