• امروز : شنبه - 14 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
کل 3831 امروز 4
0
در پانزدهمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد پیشنهاد شد؛

شکل‌گیری کارگروه تخصصی برای احصا و بررسی چالش‌های آزمایشگاه‌های استان

  • کد خبر : 36481
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۳۹
شکل‌گیری کارگروه تخصصی برای احصا و بررسی چالش‌های آزمایشگاه‌های استان
در پانزدهمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، مشکلات و معضلات انجمن پاتولوژی و آسیب‌شناسی استان مطرح و بررسی شد. همچنین در این جلسه، در خصوص چالش‌های انجمن صنعت ورزش استان تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مرتضی کرباسی»، رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست، ضمن ابراز تسلیت شهادت «سیدحسن نصرالله» با اشاره به چالش‌های آزمایشگاه‌های استان در حوزه فعالیتشان اظهار کرد: اعضای کمیسیون و فعالان حوزه آزمایشگاهی، پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی احصا و بررسی چالش‌های آزمایشگاه‌های استان را دارند که این مهم در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.

کرباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شکل‌گیری کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد، برای نخستین بار در دوره دهم هیات نمایندگان اتاق گفت:  در این کمیسیون، پیگیر حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی حوزه درمان و سلامت هستیم. پیش از این، اقتصاد سلامت در کشور آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته بود و به آن اهمیت داده نمی‌شد؛ لذا می‌توان گفت استان خراسان رضوی پیشرو در حوزه اقتصاد سلامت است.

وی ادامه داد: مشکلات و چالش‌های تشکل‌ها و فعالان اقتصادی در حوزه سلامت در این کمیسیون طرح و بررسی می‌گردد و سپس، راهکارهای پیشنهادی برای رفع چالش‌ها به متولیان و مدیران نهادهای دولتی ارائه می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق مشهد در ادامه، به پیشنهاد تشکیل دو کمیته مستقل شامل کمیته بررسی چالش‌ها و مشکلات آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی و کمیته تخصصی پیشگیری و ورزش، اشاره کرد.

ضرورت تعیین متولی اصلی حوزه آزمایشگاهی در کشور

«آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد به احصا چالش‌ها و مشکلات فعالان اقتصادی حوزه سلامت در استان می‌پردازد و پیگیر حل این مسائل در سطح ملی است.

وی، یکی از تشکل‌های مهم در حوزه سلامت شهروندان را انجمن پاتولوژی خراسان دانست و گفت: این انجمن با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه است و ضرورت دارد که مشکلات آن در کمیسیون سلامت اتاق مشهد طرح و راهکارهای رفع چالش‌ها بررسی شود.

کیانی نژاد بخش دیگر سخنانش را به عدم موفقیت برخی از طرح‌های وزارت بهداشت اختصاص داد و عنوان کرد: اجرای طرح دارویاب (سامانه دارویاب) با موفقیت همراه نبود. امیدواریم، سامانه و طرح‌های طراحی شده برای کاهش چالش و کمبودهای آزمایشگاه‌های کشور با موفقیت همراه باشد. متاسفانه، متولی اصلی در حوزه آزمایشگاه‌ها مشخص نیست و با تعدد ارگان‌های متولی در این حوزه رو به رو هستیم.

کیانی‌نژاد به چالش تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی در بحث قیمت گذاری دستوری اشاره و عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری برای واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی، به صورت مداوم و همیشگی موفق نخواهد بود و چالش‌های اقتصادی زیادی را در جامعه به بار می‌آورد این موضوع تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی را نیز دچار چالش نموده است.

وی در ادامه، از مسائل مرتبط با تخصیص ارز ترجیحی برای واردات نیازهای حوزه سلامت سخن گفت و بیان کرد: در مجموع معتقدیم ارز ترجیحی سبب بروز چالش‌هایی در اقتصاد می‌شود. متاسفانه ارز ترجیحی در حال حاضر به بنگاه‌های اقتصادی واقعی و در زمان مناسب اختصاص پیدا نمی‌کند. از آذرماه سال گذشته تاکنون، آزمایشگاه‌های استان امکان واردات و خرید کیت‌های آزمایشگاهی خارجی و معتبر را ندارند.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق مشهد تاکید کرد که باتوجه به چالش‌ها و مشکلات انجمن پاتولوژی خراسان، ضرورت دارد کارگروهی تخصصی در این حوزه ذیل کمیسیون تشکیل و چالش‌های این حیطه احصا و راهکارها مطرح شود.

وی بخش دیگر سخنانش را به چالش‌های صنعت ورزش اختصاص داد و گفت: اهمیت پیشگیری و درمان در صنعت ورزش نمایان می‌شود. درصورتی که چالش‌های صنعت ورزش رفع شود، در حل بخشی از مشکلات شهروندان در عرصه سلامت و پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها موثر خواهد بود.

کیانی‌نژاد خاطرنشان کرد: پیگیری مصوبات کارگروه احصا چالش‌های انجمن پاتولوژی خراسان به سرعت انجام می‌شود و جمع‌بندی لازم صورت خواهد گرفت تا در نشست فعالان اقتصادی استان با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی طرح و در این خصوص مطالبه‌گری شود.

تاکید بر ضرورت حل چالش‌های حوزه سلامت و گردشگری سلامت استان

«رضا حمیدی»، رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی مشهد نیز بیان کرد: حوزه سلامت و توریسم سلامت استان با چالش‌های متعددی مواجه است. در حوزه رفع چالش‌ها، راهکارهای متعددی وجود دارد که متاسفانه در حل این مسائل با سنگ اندازی‌هایی مواجه می‌شویم.

وی افزود: برخی چالش‌های حوزه سلامت مشترک میان بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی است. شرکت‌های تولیدکننده وسایل آزمایشگاهی ایرانی باید نسبت به نیازهای آزمایشگاه‌های کشور پاسخگو باشند؛ از طرفی، آنان با مسئله تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولیداتشان مواجه اند.

«شکوفه برازنده»، دبیر کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: آزمایشگاه‌های استان با چالش‌های متعددی مواجه هستند که از جمله آن می‌توان به کمبود کیت‌های آزمایشگاهی، عدم پرداخت مطالبات آزمایشگاه‌ها و حمایت نشدن از سوی دولت و… اشاره کرد که ضرورت دارد این مسائل پس از احصا و بررسی دقیق، به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان انتقال پیدا کند.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی کمیسیون، احصا مسائل و مطالبه‌گری در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه و شناسایی معضلات و مشکلات مرتبط با آن است. سلامت عمومی از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و اگر جامعه‌ای سالم و تندرست نباشد، نیروی مولد مطلوب نیز در جامعه نخواهد بود.

تشریح چالش‌های آزمایشگاه‌های استان

در ادامه این نشست، «سیمین هیرادفر»، رئیس انجمن پاتولوژی خراسان رضوی با تاکید بر چالش‌های متعدد در حوزه آزمایشگاه‌ها و تشخیص پزشکی، بیان کرد: آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت، نقش پایه و محوری داشته و به تمامی سطوح پزشکی کمک می‌کنند. بدون آزمایش، امکان تشخیص بیماری‌ها نیست. آزمایشگاه محل تولید داده و اطلاعات صحیح و دقیق در ارتباط با بیماری‌ها و نظام سلامت است. آزمایشگاه به نظام سلامت کمک می‌کند که از بستری بی‌جهت بیمار در بیمارستان‌ها جلوگیری شود و هزینه زیادی به شهروندان و نظام سلامت تحمیل نگردد. بیش از 70 درصد تشخیص بیماری‌ها و درمان، براساس اطلاعات آزمایشگاهی است؛ اما تلاش‌های فعالان در این حوزه دیده نمی‌شود.

وی افزود: آزمایشگاه‌ها سالانه میلیاردها تشخیص و داده صادر می‌کنند و رتبه پایین در شکایت‌های مردمی در حوزه پزشکی دارند. آزمایشگاه‌ها همانند یک بنگاه اقتصادی هستند؛ اما متاسفانه به این دیدگاه به آنان توجه نمی‌شود.

رئیس انجمن پاتولوژی خراسان در بخش دیگر سخنانش به چالش‌های آزمایشگاه‌های استان پرداخت و افزود: تحریم‌، نوسانات ارزی، افزایش روزانه قیمت تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی، کمبود کالیبراتورهای روتین، عدم نظارت دقیق بر تولیدات اقلام آزمایشگاهی، نبود کیت‌های تخصصی در بازار، فرآیندهای چالش‌انگیز برای خرید و واردات کیت‌های آزمایشگاهی تخصصی، طولانی بودن فرآیند ترخیص کیت‌های آزمایشگاهی، ناممکن بودن استفاده از کیت‌ها وارداتی به دلیل منقضی شدن، قاچاق کیت‌های آزمایشگاهی به چندین برابر قیمت اصلی، عدم استفاده از دستگاه‌های پیشرفته در آزمایشگاه‌های دولتی به دلیل کمبود کیت‌های آزمایشگاهی، تعرفه‌های نامتناسب، تاخیر در پرداخت مطالبات آزمایشگاه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، عدم دسترسی به فناوری‌های متنوع و نوین در حوزه آزمایشگاهی و…. از جمله چالش‌های آزمایشگاه‌های استان است.

«محمد جواد فرهمند»، دبیر انجمن پاتولوژی خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه کیت‌های آزمایشگاهی بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان از کیفیت مناسب برخوردار نیست، عنوان کرد: درصورتی که کیت آزمایشگاهی باکیفیت وجود نداشته باشد، تشخیص درست داده نشده و چندین بار آزمایش صورت خواهد گرفت که بر هزینه و زمان تشخیص بیماری می‌افزاید. همچنین بار روانی زیادی به بیمار وارد می‌شود. در این شرایط، استفاده از کیت‌های آزمایشگاهی خارجی بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.

وی در بخش دیگر سخنانش به عدم هماهنگی ادارات متولی در حوزه امور آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی اشاره و بیان کرد: طرح‌های وزارت بهداشت در حوزه امور آزمایشگاهی به درستی اطلاع رسانی نمی‌شود.

«سید مجید سزاوار»، رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی استان نیز با تاکید بر اهمیت شکل‌گیری کارگروه تخصصی ذیل کمیسیون سلامت اتاق مشهد برای رفع چالش‌های آزمایشگاه‌های استان، خاطرنشان کرد: باید فرآیند اقدامات هر متولی تعریف و فعالیت آنان پایش و ارزیابی شود. درصورتی که نتیجه و راهکاری از شکل‌گیری کارگروه و احصا چالش‌ها دریافت نشود، فعالیت‌ها بیهوده خواهد بود.

«سعید اشکانی‌فر»، مدیر امور آزمایشگاه‌‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر استفاده از اقلام ایرانی در آزمایشگاه‌های استان، عنوان کرد: با استفاده از وسایل و اقلام تولیدی کارخانه‌جات ایرانی، اشتغال استان پایدار خواهد شد.

وی ادامه داد: آزمایشگاه‌های استان، در بحث جذب درآمد و نیز جذب توریسم سلامت، ارزآوری و… نقش به سزایی دارند. به همین خاطر ضرورت دارد که توجه ویژه‌ای به چالش‌های آزمایشگاه‌های استان شود. نکته مهم اینکه آزمایش تنها جواب و تشخیص بیماری نیست، بلکه جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، ارزآوری، توریستی و… دارد. در کارگروه تخصصی برای بررسی چالش‌های آزمایشگاه‌های استان، شیوه‌نامه تخصصی فعالیت در این حوزه باید تنظیم شود و اقدامات بر اساس آن صورت گیرد.

کمبودها در حوزه آزمایشگاهی باید در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت شود

در ادامه این نشست تریبون در اختیار «معصومه امیدوار»، رئيس اداره آزمايشگاه‌هاي اداره كل تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو قرار گرفت. او با تاکید بر اهمیت همگرایی و همکاری نهادهای متولی در حوزه درمان، اظهار کرد: حوزه آزمایشگاه و تجهیزات پزشکی باهم متفاوت بوده و تمایزی میان آنان وجود دارد و در پیگیری برای حل مسائل این دو حوزه باید به این موضوع توجه نمود.

وی افزود: آزمایشگاه‌های مشهد اطلاعی از سامانه‌های وزارت بهداشت در حوزه آزمایشگاه ندارند. اغلب آنان در سامانه انبار مجازی عضو نیستند و این به عنوان تخلف برای آنان ثبت می‌شود. این سامانه برای ثبت دقیق موجودی آزمایشگاه‌ها و کمبود آنان است. سامانه‌های دیگری نیز برای بحث کمبود و شکایت‌ها در حوزه چالش‌های امور آزمایشگاهی وجود دارد که مدیران آزمایشگاه باید نسبت به تکمیل فرم‌ها در این سامانه‌ها اقدام کنند.

امیدوار با تاکید بر استفاده از اقلام آزمایشگاهی با کیفیت ایرانی، بیان کرد: تاکنون هیچ مشکلی در خصوص کیفیت اقلام آزمایشگاهی ایرانی در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت نشده است. ملاک عمل رسیدگی وزارت بهداشت به چالش‌ها، سامانه است. حلقه‌های مفقوده اطلاع‌رسانی و کمبود باید شناسایی و رفع گردد. اغلب نهادهای متولی سامانه محور هستند و استان‌ها را پایش و رصد می‌کنند.

وی بخش دیگر سخنانش را به موضوع تامین وسایل مورد نیاز آزمایشگاه‌ها اختصاص داد و افزود: سیاست‌گذاری وزارت بهداشت برای تامین وسایل مورد نیاز آزمایشگاهی بر اساس آمار مصرفی و ثبت اطلاعات در سامانه‌هاست. تنها راه برای جلوگیری از بروز تخلفات و رفع کمبودها، ثبت فاکتورهای آزمایشگاه‌ها در سامانه انبار مجازی و تایید آنان توسط آزمایشگا‌هاست. از سوییف هیچ افزایش قیمتی برای وسایل مصرفی آزمایشگاه‌ها از سوی آنان آنانمورد پذیرش نیست و قیمت محصولات رصد می‌شود.

امیدوار بیان کرد: در صورت شکل گیری کارگروه تخصصی کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد، نتایج این کارگروه در خصوص بررسی چالش‌های آزمایشگاه‌های استان، رصد خواهد شد.

«سمیه محمودی»، نماينده اداره كل تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو نیز در بخش دیگر این جلسه، اظهار کرد: درحال حاضر کیت‌های آزمایشگاهی جدید وارداتی در گمرک جمهوری اسلامی است و زمان ترخیص آن مشخص نیست. برخی از کیت‌های آزمایشگاهی وارداتی در آزمایشگاه‌های خراسان رضوی وجود دارد؛ اما نهادهای متولی اطلاعی از آن ندارند. در این راستا، ضرورت دارد که آزمایشگاه‌های استان و انجمن پاتولوژی خراسان با وزارت بهداشت در ارتباط بوده و درخواست‌های خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

تبیین چالش‌های صنعت ورزش استان

در ادامه جلسه وارد دستور کار دوم و بررسی چالش‌های صنعت ورزش استان شد. «سید علی‌اکبر هاشمی جواهری»، رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص، اظهار کرد: ورزش ابعاد مختلفی دارد که تجارت و بازرگانی یکی از ابعاد آن است. در دنیا، از ورزش به عنوان صنعت یاد می‌شود. این مقوله آثار متعددی بر ابعاد وجودی انسان و اجتماع می‌گذارد. همه انسان‌ها به فعالیت بدنی نیاز دارند. به همین خاطر ضرورت دارد که صنعت ورزش در خدمت آحاد جامعه باشد تا به اهداف خود دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه ابعاد اقتصادی و جنبه‌های صنعت ورزش در دنیا بسیار است، تصریح کرد: وسایل ورزشی ساده به صورت وارداتی از دیگر کشورها تامین می‌شود؛ درحالی که با تولید آنان در کشور اشتغالزایی ایجاد خواهد شد و استان خراسان رضوی نیز ظرفیت زیادی در این حوزه دارد.

هاشمی در بخش دیگر سخنانش به چالش‌های موجود در حوزه مکمل‌های ورزشی پرداخت و گفت: مکمل‌های ورزشی معضل جدی برای جامعه و جوانان است. متاسفانه، اغلب مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌ها اصل نیستند و محصولات تقلبی، آسیب زیادی به ورزشکاران وارد می‌کند.

تبعات مکمل‌های ورزشی غیر اصل بر سلامت جوانان

«امیر رشیدلو»، مدیر اداره تربیت‌بدنی دانشگاه فردوسی مشهد نیز با تاکید بر اینکه مکمل‌های ورزشی غیر اصل سبب از بین بردن سیستم باروری جوانان می‌شود، اظهار کرد: مربیان و باشگاه‌های ورزشی به دلیل مشکلات مالی به فروش مکمل‌های ورزشی روی می‌آورند؛ اما برخی از باشگاه‌های ورزشی اقدام به فروش مکمل‌های ورزشی غیر اصل می‌کنند که آثار جبران ناپذیری دارد. در این راستا ضرورت دارد که کارگروهی ویژه در حوزه صنعت ورزش زیرمجموعه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد تشکیل شود و به چالش‌ها در این حوزه بپردازد.

«محمد کشتی‌دار»، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز بیان کرد: حدود 2 هزار شغل مرتبط با ورزش وجود دارد. در اروپا و آمریکا توجه ویژه‌ای به صنعت ورزش شده و کیفیت خدمات اهمیت دارد. با ارائه خدمات باکیفیت از سوداگری در این حیطه و وقوع حوادث ناگوار جلوگیری خواهد شد.

«سید مرتضی عظیم‌زاده»، رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت ورزش استان نیز با تاکید بر گستردگی این صنعت، تاکید کرد: باتوجه به گستردگی صنعت ورزش ضرورت دارد که کارگروه تخصصی ذیل کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد در این حوزه تشکیل و به چالش‌ها در این زمینه بپردازد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=36481

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.