• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 3180 امروز 6
8
در دومین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی صورت گرفت

تبیین مهم‌ترین علل مهاجرت پزشکان و متخصصان و راهکارهای جلوگیری از آن

  • کد خبر : 12309
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
تبیین مهم‌ترین علل مهاجرت پزشکان و متخصصان و راهکارهای جلوگیری از آن
در دومین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، معضلات ومشکلات فعالان اقتصادی حوزه سلامت ازدیدگاه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی وآزمایشگاهی بررسی شد و در خصوص ساختارو اهداف کمیسیون وکارگروه‌های تخصصی ذیل کمیسیون بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی در این نشست با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوعات سلامت محور در جامعه و ایفای مسئولیت اجتماعی اتاق در این حوزه اظهار کرد: کمیسیون سلامت، یک کمیسیون نوپاست که باید مسیر خود را پیدا کند. به چنین کمیسیونی در اتاق نیاز داشتیم و تلاش کردیم تا شکل گیری آن برابه منظور پرداختن اتاق به موضوعات این حوزه محقق شود.

ضرورت توجه به مسئله پیشگیری و ارجحیت آن بر مقوله درمان

او افزود: اهمیت درمان به منظور اشاعه سلامت در جامعه و توسعه فرهنگ امداد محوری، می‌تواند از اضلاع فعالیت کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی باشد.

روشنک خاطرنشان کرد: در زمینه سلامت، اتاق بازرگانی یکی از تشکل های مردمی بود که در دوران کرونا پای کار آمد و به این عرصه ورود کرد.

ضرورت تبیین راهکارها به منظور کاهش مهاجرت پزشکان

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد نیز در ابتدای سخنانش در این نشست، ضمن تبریک روز پزشک و داروساز از زحمات این دانشمندان و متخصصان که وقت خود را صرف خدمت به جامعه کرده‌اند، قدردانی نمود و در ادامه، با اشاره به طرح موضوع مهاجرت متخصصان و پزشکان از کشور و تاکید بر ارائه راهکار به منظور کاهش این موضوع در نشست پیشین این کمیسیون گفت: در بحث کاهش مهاجرت پزشکان، ابتدا باید عارضه یابی کنیم. اولین بحث موثر در این امر، شرایط کنونی اقتصادی است. برخی ها به دنبال شرایط بهتر در کشورهای دیگر هستند که اخبار روایی در این امر بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به تاثیرگذاری عوامل مربوط به کار و امکانات تحقیقاتی در امر مهاجرت پزشکان اظهار کرد: برخی قوانین و مقررات پیچیده، فعالیت مشاغل را سخت کرده است که با تسهیل قوانین می‌توان این موضوع را تا حدی متعادل نمود. زندگی شخصی پزشکان و خانواده‌هایشان، نگرانی از برخی سیاست‌ها و تدابیر و عوامل فرهنگی و اجتماعی،  نوع سبک زندگی، نبود امکانات تحقیقاتی، عدم امکان ورود تجهیزات پزشکی به علت تحریم، نبود فرصت‌های آموزشی و توسعه شغلی، استقلال خانواده، ضرورت دستیابی به فرصت‌های تخصصی فردی و نارضایتی از برخی از سیاست‌ها و تدابیر حاکم در جامعه، از دیگر عوامل این آسیب است.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: به صورت جامع نمی‌توانیم دلیل تمامی مهاجرت‌ها را بررسی و تحلیل کنیم؛ اما با ایجاد شرایط شغلی بهتر، ایجاد فرصت‌های آموزشی، پژوهشی،سیاسی و اجتماعی بهتر می‌توانیم پزشکان را پایبند‌ به زندگی در وطن خود کنیم. می‌توانیم این مبحث را با مستندسازی، توصیف‌ها و بیان اصلی مسئله، به عنوان یک طرح کامل بررسی کرده و به صورت مقاله و در قالب‌های دیگر اطلاع‌رسانی در اختیار اعضاء قرار دهیم.

وی همچنین تاکید کرد: در نهایت با بهبود زیرساخت‌های صنعتی، تجهیزات، بودجه و سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش پزشکی می‌توان شاهد کاهش مهاجرت پزشکان و متخصصان به دیگر کشورها بود.

لزوم پرداختن به مقوله پیری جمعیت و تبعات و راهکارهای تشدید آن در کمیسیون سلامت

کرباسی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به مبحث پیر شدن جمعیت به عنوان یکی ازموضوعات مهمی که در کمیسیون باید بررسی گردد، گفت: در بحث نوع نگاه به مسئله سالمندان، سرفصل هایی مشخص شده که شامل سلامت جسمی و روانی، مراقبت و پیشگیری از بیماری‌ها، نیازهای اجتماعی، رفاه سالمندان، مسائل حقوقی، مراقبت‌ها در منزل و کیفیت و استانداردسازی مراکز مراقبت از سالمندان به همراه آموزش و آگاهی بخشی خانواده، سبک زندگی سالم خانواده‌ها و تحقیقات و فناوری در این حوزه می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد، با اعلام آمار وزارت بهداشت درخصوص ورود سالانه یک میلیون بیمار خارجی به کشور تصریح کرد: استان خراسان رضوی نیز بستر بسیار مناسبی در حوزه سلامت، زیارت و گردشگری برای مسافران خارجی است و با این پتانسیل، سهم قابل توجهی از این آمار را در اختیار دارد.

وی افزود: می توانیم محصول و خدمات پزشکی را صادر کنیم، یا به صورت قراردادهای مشترک با شرکای خارجی، بخشی از تولید را که در کشور نداریم، انجام دهیم. سرمایه‌گذاران تجهیزات پزشکی علاقمندی خود را نسبت به ورود به بازار بکر ایران اعلام کرده‌اند و ما می‌توانیم با انجام مهندسی معکوس و فعالیت‌های تحقیقاتی بر روی محصولات، در خصوص تولید آنها به دانش فنی لازم برسیم.

کرباسی، پرداختن به مقوله دیپلماسی سلامت را یکی از ضروریات امروز دانست و گفت: در حوزه محصولات سلامت محور، در بازارهای کشورهای همسایه شرایط خوبی داریم و حتی می‌توانیم محصولات خود را در بازارهای جهانی و کشورهای اروپایی نیز عرضه کنیم. در این زمینه می‌توان با انعقاد قرارداد از ظرفیت دبیرخانه دائمی سلامت که در توافقنامه شانگهای ثبت گردیده، استفاده نمود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص پذیرش دانشجویان پزشکی از دیگر کشورها در ایران و ظرفیت‌های موجود در این عرصه، یادآور شد: با توجه به اظهارات مدیر کل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، هم اکنون هفت هزار دانشجوی پزشکی خارجی از 40 کشور دنیا در ایران در حال تحصیل هستند. ایران رتبه 16 را در حوزه آموزش در جهان کسب کرده و اولین شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی ایران در کربلا افتتاح شد که 160 دانشجوی پزشکی و 60 دانشجوی پرستاری در حال تحصیل در این شعبه هستند.

کرباسی افزود: به گفته مدیر کل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، در حال حاضر 180 شرکت تولیدی دارو در کشور فعالیت دارند. همچنین توانسته‌ایم در حوزه دارو، حدود 150 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم که نشان‌دهنده توانمندی کارخانه‌های تولید داروی کشور است که در این شرایط تاب آوری و همراهی بیشتری داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: خبر خوب دیگر این است که ایران به تولید مواد اولیه انسولین دست پیدا کرده است و شرکت تولیدی آن، به صورت آزمایشی محصول را ارائه داده و بعد از آزمایشات بالینی و نتایج آن تا پایان سال آینده، شاهد تولید انبوه آن خواهیم بود.

تصویب 4 کارگروه در کمیسیون سلامت

در بخش دیگری از نشست، «آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق خراسان رضوی اظهار کرد: پیرو جلسه نخست کمیسیون، تشکیل چهار کارگروه مصوب شد. در کارگروه درمان به مباحث دارو، تجهیزات، آزمایشگاه های تشخیصی، فرآورده ها و… با مشارکت فعالان اقتصادی و شبکه سازی پرداخته خواهد شد.

وی ادامه داد: در کارگروه پیشگیری به حوزه های، ورزش، سلامت روان، سالمندان و عوامل مرتبط با محیط زیست پرداخته می شود. در کارگروه بهداشت، به سلامت محیط کار، پیشگیری از بیماری، سلامت دهان و دندان و… می‌پردازیم و محور چهارمین کارگروه نیز آموزش، فناوری و سلامت است که آموزش های تخصصی ارتباط با دانشگاه و صنعت و فناوری‌های اطلاعات را شامل می شود.

کیانی نژاد تاکید کرد: کارگروه‌ها دو بار در ماه تشکیل می‌‌شوند و موضوعات را بررسی می‌‌کنند و دستاوردهای آن در کمیسیون مطرح می‌شود. همچنین، کمیسیون سلامت با سایر کمیسیون‌های اتاق همکاری خواهد داشت. به طور مثال، با کمیسیون‌های تامین اجتماعی، مالیات و توسعه صادرات و کمیسیون سرمایه گذاری اتاق در خصوص توسعه حوزه‌های سلامت فصل مشترکی خواهیم داشت تا از این ظرفیت‌ها در جهت پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم.

وی متذکر شد: با توجه به شرایط فعالیت در حوزه سلامت در کشورهای همسایه به خصوص عراق و افغانستان، فرصت‌های مطلوبی برای توسعه صادرات محصولات سلامت محور تولید استان وجود دارد و می‌توان فرصت‌های تازه‌ای خلق کرد.

«شکوفه برازنده‌پور»، دبیر کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست در خصوص اهداف و ساختارهای کمیسیون سلامت و همچنین کارگروه‌های ذیل آن گفت: بررسی و شناسایی معضلات و مشکلات فعالان اقتصادی حوزه سلامت، بررسی مشکلات شرکت‌های توزیع و پخش و دارویی و ارائه راهکارها و پیشنهادات مناسب و نیز، ارتقاء مهارت‌ها و دانش فعالان اقتصادی حوزه سلامت از جمله اهداف و برنامه‌های کمیسیون و کارگروه‌های ذیل آن در این دوره می‌باشد.

وی افزود: تدوین برنامه‌ها و استراتژی مناسب جهت ورود به این حوزه صورت گرفته است و امیدواریم بعد از این، مسائل را در کارگروه‌ها و جلسات بعدی کمیسیون، به صورت پروژه محور تا رسیدن به نتیجه لازم دنبال کنیم.

برازنده در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص ساختار برگزاری جلسات کمیسیون عنوان نمود: محور بحث و گفت‌وگو در جلسات کمیسیون سلامت اتاق مشهد در چند بخش تقسیم خواهد شد؛ در اولین بخش، نقد و بررسی اخبار روز را خواهیم داشت. در بخش دیگر، اهداف و اعضای انجمن‌های عضو کمیسیون سلامت معرفی و در انتها به بحث و بررسی معضلات و مشکلات انجمن و ارائه راهکار توسط کمیسیون و اعضای آن پرداخته خواهد شد که در نهایت به صورت مصوبه کمیسیون به نهادها و مراجع ذیربط ارجاع خواهد شد. بخش دیگر اختصاص می‌یابد به معرفی ظرفیت‌ها، اهداف و خواسته‌های تشکل‌های حوزه سلامت که در قالب مهمان در جلسات کمیسیون حضور خواهند داشت.

«محمد امین کیانی نژاد»، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی استان نیز در ادامه این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص این انجمن، به بیان برخی از اهداف این تشکل پرداخت. وی، ارتباط با دانشگاه، اداره کل تجهیزات پزشکی، تسهیل در فرآیندهای اخذ مجوز و صادرات، راه اندازی انکوباتور تخصصی تجهیزات پزشکی و نیز پیگیری برای راه اندازی شهرک تخصصی تجهیزات پزشکی در شهر مشهد را از جمله اهداف مهم این انجمن خواند.

مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری برای شرکت‌های دارویی

در ادامه این نشست، قیمت‌گذاری دستوری و غیرکارشناسانه و معوقات شرکت‌های تولیدکننده، توزیع کننده و واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی از سوی افراد حاضر در نشست به عنوان عمده مشکلات و معضلات این حوزه خوانده شد.

«مجید طبسی»یکی از فعالان صنعت داروسازی با اشاره به مطالبات شرکت‌های دارویی تصریح کرد: تا اردیبهشت ماه امسال بدهی‌ها تسویه شده اما بعد از آن، شرکت‌های پخش در مورد پرداختی‌ها به مشکل دچار شدند و به دنبال آن تحویل کالا به بیمارستان را کاهش داده‌اند و این وضعیت بسیار نامطلوب است. بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها نیز مجبور به هزینه‌کرد بودجه خود در امور روزانه هستند و عملا مکانیزمی برای حل این مشکلات وجود ندارد.

گفتنی است در این نشست، سخت‌گیری گمرک در ورود تجهیزات پزشکی و ماشین آلات به عنوان یکی از مشکلات بزرگ شرکت‌ها مطرح گردید. همچنین، برخی از حاضران، به مشکلات زیرساختی حوزه بهداشت و درمان در استان و کشور اشاره کردند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12309

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.