• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
9
در سومین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

لزوم برقراری دیپلماسی فعال در حوزه سلامت با کشورهای همسایه

  • کد خبر : 13472
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
لزوم برقراری دیپلماسی فعال در حوزه سلامت با کشورهای همسایه
در سومین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی خراسان رضوی، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری وتجارت با افغانستان درحوزه سلامت بررسی شد ومعضلات و مشکلات فعالان اقتصادی حوزه سلامت استان در حوزه توزیع دارو و تجهیزات پزشکی مطرح گردید. همچنین، طرح وبررسی گزارش علل خروج نیروهای متخصص حوزه پزشکی ازکشور و بررسی ظرفیت‌های صادراتی خدمات پزشکی به کشورهای همسایه دیگر مباحثی بود که در این نشست به بحث گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدحسین روشنک»،عضوهیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست اظهارکرد: از جمله مسائلی که کمیسیون سلامت می‌تواند به آن ورود نماید، اطلاع رسانی درخصوص بیماری‌هایی است که به صورت طبیعی دامن‌گیر جامعه و به ویژه مدارس می‌شود. همچنین، این کمیسیون باید با دعوت از مسئولین حوزه درمان ا ستان، صدای فعالان اقتصادی بخش خصوصی فعال در حوزه سلامت را به گوش مسئولین برساند و مطالبه گری کند

روشنک در بخش دیگری از سخنانش به موضوع گردشگری سلامت اشاره و اظهار کرد: گردشگران عمانی بیشترشهرشیراز را برای درمان انتخاب می‌کنند؛ اما مشهد می‌تواند به حوزه توریسم درمانی ورود جدی‌تری داشته باشد. به طوریکه نیاز مردم افغانستان باید در این حوزه سنجیده شود و از این فرصت به نحواحسن استفاده شود. ضمن انکه بخشی از داروهای ایران به ویژه داروهای سوبسیددار به صورت غیررسمی وقاچاق به افغانستان وارد می‌گردد که باید تدبیری برای جلوگیری از تداوم این روند اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: واسطه‌گری درحوزه سلامت ازجمله نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. این مساله قطعا بدبینی بسیاری درسطح جامعه ایجاد می‌کند. توریست‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس که برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند،به دام واسطه‌ها می‌افتند که این مساله قطعا تبعات بسیاری به همراه دارد.

لزوم توجه به مقوله صادرات خدمات پزشکی و درمانی

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه به مقوله صادرات خدمات پزشکی و درمانی گفت: صادرات خدمات پزشکی و درمانی می تواند به عنوان یک منبع درآمد قابل توجه برای کشورها باشد و ایران نیز با توجه به توانمندی‌های خود در این حوزه می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند. راهکارهای مهم برای تحقق این هدف شامل: توسعه صادرات خدمات پزشکی و درمانی، توسعه گردشگری پزشکی، ارتقای آموزش پزشکی، ارتقای فناوری‌های پزشکی و همکاری‌های بین‌المللی است. با اجرای این راهکارها، ایران می‌تواند به عنوان یک مرجع منطقه‌ای در ارائه خدمات تخصصی پزشکی و درمانی شناخته شود و نقش منطقه‌ای مهمی را در صادرات این خدمات ایفا کند.

کرباسی با اشاره به جلسه چندی پیش روسای کمیسیون‌های اتاق مشهد با سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی گفت: در آن جلسه، سخنگوی کمیسیون مذکور، درخواست بررسی فصل 14 لایحه برنامه هفتم در حوزه سلامت را داشت که در این رابطه نیز پیشنهادات کیفی و کمّی و واقع بینانه  لازم از طرف کمیسیون  ارائه گردید که پس از بررسی  اتاق در این مبحث، نسخه نهایی دراختیار اعضای کمیسیون قرار خواهد گرفت.

کرباسی همچنین، از جلسه با کمیسیون کار و تامین اجتماعی درخصوص بررسی مسئله مهاجرت پزشکان درحوزه سلامت سخن گفت و اظهار داشت: پس از نظرخواهی ازسایرکمیسیون‌ها متوجه شدیم این معضل درحوزه خدمات فنی ومهندسی،صنعت وکشاورزی نیز مصداق داردکه هریک از این حوزه‌ها، دارای متولیانی است. بر همین اساس، تصمیم بر آن شد کارگروه مشورتی یا کمیته تخصصی میان سه کمیسیون دیگر اتاق در این رابطه برگزار شود تا بحث مهاجرت نخبگان و متخصصان درتمامی عرصه‌ها با رویکرد جامع‌تری بررسی شود.

وی عنوان کرد: درجلسه کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق نیز پیشنهاد شد چند تن از اعضای کمیسیون سلامت در کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و در کارگروه تخصصی سلامت کودکان این کمیسیون عضو شوند. همچنین، دراین  جلسه درخواست شدکه کمیسیون سلامت به طورجدی درحوزه دیابت ورود پیدا کند و کارگروهی مشترک دراین رابطه بین دو کمیسیون ایجاد شود تا بررسی دقیق و همه جانبه موضوع را شاهد باشیم.

فعالیت پلتفرم‌ها در حوزه دارو، معضلات فراوانی برای صنعت دارو و داروخانه‌ها ایجاد کرده است

درادامه نشست،«آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی،صنایع و معادن وکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به مصوبات هفتاد وهفتمین نشست هیات مقررات ‌زدایی و بهبود محیط کسب وکاردر 12 شهریورماه 1402 عنوان کرد: براساس این مصوبات، کلیه سکوهای (پلتفرم‌های) دارای مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند در حوزه عرضه دارو از «داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو» به «مصرف کننده نهایی» فعالیت کنند و نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.

وی تصریح کرد: براساس این مصوبه، سازمان غذا و دارو مکلف است دستورالعمل نظارت بر فرآیند فعالیت و همکاری داروخانه ها با پلتفرم‌ها را طی چهارماه تدوین و ابلاغ کند. وزارت بهداشت و درمان پزشکی مکلف است مجوز فروش برخط دارو توسط شرکت‌های توزیع کننده به داروخانه‌ها و نیز دستورالعمل به‌کارگیری خدمات سکوها توسط شرکت‌های توزیع کننده را طی 4 ماه ابلاغ کند.

کیانی نژاد با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سوی وزارت بهداشت متوقف شده است، اعلام کرد: اگر فعالان صنعت داروی استان در این رابطه پیشنهادی دارند، آن را به ما منعکس کنند تا علاوه بر هم‌صدایی با دغدغه‌های کارشناسی مطرح شده، موارد استان خراسان نیز اعلام شود. البته مسلما هرطرحی علاوه بر نکات منفی، نکات مثبتی هم دارد؛ لذا کمیسیون سلامت باید با نگاه جامع‌تری به این مهم بپردازد.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: رئیس انجمن داروسازان تهران در این رابطه اشاره داشته که داروهایی که در بستر نرم افزارهای اینترنتی دریافت می‌شوند، تضمینی بر سلامت آنان نیست و وزارت بهداشت هیچ تاییدیه‌ای در این رابطه نداده است که قطعا این مهم دغدغه بسیاری از داروسازها و داروخانه‌داران است. در واقع، معضلات فراوانی برای صنعت دارو و داروخانه‌ها و به دنبال آن برای بیماران و بیمارستان‌ها به وجود خواهد آورد.

لزوم توجه به فرصت صادرات تجهیزات پزشکی به عراق

کیانی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعاملات مطلوب ایران و عراق درحوزه سلامت یادآورشد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت عراق، سطح تجهیزات پزشکی ایران با کشورهای اروپایی یکسان شده است و این باعث شده شرایط صادرات تجهیزات پزشکی برای ایران به کشور عراق تسهیل گردد و این مهم به مثابه فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم. نکته قابل توجه آن است که بر اساس تفاهم وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه، مقرر شده رایزن سلامت در سفارتخانه ایران در عراق از طرف وزارت بهداشت مستقر گردد که در اموری مانند تسهیل صادرات دارو، تجهیزات پزشکی، علم و فناوری و تبادل اسناد و دانشجو و گردشگری سلامت در کشور عراق فعالیت نماید.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اختصاص 200 میلیون دلار برای بازسازی و نوسازی صنعت دارو توسط سازمان غذا و دارو عنوان کرد: بانک مرکزی تخصیص‌‌های اعتباری در حوزه دارو انجام داده است؛ اما اینکه چه میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه کفایت می‌کند، باید مورد بحث و بررسی متخصصین امر قرار بگیرد. متاسفانه سهم تجهیزات پزشکی در بودجه در نظر گرفته نشده است که باید برای این مهم نیز تدبیری اندیشیده شود.

وی همچنین اظهار کرد: طی روزهای اخیر با حضور وزیر بهداشت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان غذا و دارو از سامانه پشتیبان تصمیم (تصمیم یار) سازمان غذا و دارو رونمایی شد. در واقع سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد شفافیت و هوشمندسازی رصد زنجیره تامین و توزیع فرآورده های سلامت محور اقدام به راه اندازی این سامانه کرده است. با این حال درخصوص میزان کارایی و دستاوردهای این سامانه بعدها می‌توان اظهار نظر کرد.

کیانی نژاد ادامه داد: متاسفانه موج مهاجرت پزشکان افزایش یافته و از سویی، بسیاری از پزشکان ایرانی به دلیل جذب درآمد بیشتر وارد حوزه‌های دیگر مانند خدمات زیبایی شده‌اند. این مساله حاکی از توزیع ناعادلانه حقوق  و مزایای پزشکان است که باید تدبیری برای این مهم اندیشیده شود.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد در بخش پایانی سخنانش گفت: 5 الی 7 مهرماه نیز بزرگترین نمایشگاه تخصصی صنعت داروسازی در تهران برگزار میشود که امید میرود فعالان این حوزه حداکثر مشارکت و حضور را در این نمایشگاه داشته باشند.

رونق فعالیت های حوزه سلامت در حوزه عراق

در بخش دیگری از نشست، «احمد دستجردی»، مدیرعامل شرکت ابر سلامت هوشمند عنوان کرد: در پی حضور در نمایشگاه تخصصی حوزه سلامت کشور عراق، در این کشور فرصت‌های خوبی برای حضور تجهیزات پزشکی به وجود آمده است؛ اما باید قوانین مربوطه از سوی کشور ایران نیز تسهیل شود. به عنوان مثال، تجهیزات پزشکی در گمرکات برای مدت طولانی دپو می‌ماند و امکان ترخیص آن به راحتی امکان پذیر نیست.

دستجردی یادآورشد: درحال حاضر در حوزه خدمات پزشکی و توریسم درمانی دست واسطه‌ها و دلالان بسیار باز است و این مساله باعث شده که درآمد این حوزه به جیب دلالان سرازیر شود. این درحالی است که تعرفه های خدمات پزشکی در ایران پایین است و پزشکان می‌توانند با ارائه خدمات پزشکی به سایرکشورها از انتفاع مالی برخوردار شوند و از سوی دیگر، جلوی موج مهاجرت پزشکان از ایران گرفته شود. خوشبختانه با طرح قابل قبولی در عراق توانستیم ارتباط مستقیمی میان پزشکان و بیماران این کشور برقرار کنیم و این زنجیره توریسم درمانی را با حذف واسطه ها قوت ببخشیم و سفیر ایران در این خصوص همکاری‌های لازم را با ما داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت دسترسی به خدمات پزشکی در افغانستان و با توجه به پراکندگی جغرافیایی و جمعیتی، بایستی امکان ارائه خدمات پزشکی به صورت آنلاین را فراهم کنیم.

خطر از دست دادن بازارکشورهای همسایه

«عباس سقایان حقیقی»، مدیر عامل شرکت کیان گستر و فعال اقتصادی حوزه سلامت در افغانستان هم در این نشست به تشریح وضعیت مراکز درمانی و خدمات این حوزه در افغانستان پرداخت و عنوان کرد: به گفته سخنگوی وزارت صحت در افغانستان، به دلیل کمبود مراکز درمانی و فاصله زیاد این مراکز در کشور افغانستان 60 درصد از افراد با پیاده‌روی زیر یک ساعت تحت پوشش مراکز درمانی قرار می‎‎گیرند و براساس آمار سازمان بهداشت جهانی 50 بخش از ولایات افغانستان هیچ‌گونه مراکز درمانی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: افغانستان حدود 117 مرکزدرمانی و بیمارستان داشته که از این تعداد 97 مرکز دولتی، 9 بیمارستان خصوصی و 11 بیمارستان از کشورهایی مانند مصر، پاکستان، فرانسه، آمریکا و ناتو احداث و فعالیت می‌کنند که از این میان، می‌توان به بیمارستان درمانی فرانسه که مخصوص کودکان است، اشاره کرد.

حقیقی یادآورشد: عدم تامین نیازهای کشور افغانستان در زمان مقرر، مهمترین عامل از دست دادن بازار این کشور است. البته یکی از دلایل آن است که ما برنامه مشخصی برای صادرات نداریم و صادرات در مقطعی آزاد و در مقطعی محدود است. از سویی، صحبت‌های ضد و نقیضی در خصوص ظرفیت‌های صادراتی و تامین نیاز داخلی شنیده می‌شود که این مساله ضربه مهلکی به صادرات زده است.

گریزی به بخشی از مشکلات بخش خصوصی در حوزه توزیع و پخش دارو

در بخش دیگری از نشست، «عزیزاله امیری»، دبیر انجمن صنعت پخش شعبه خراسان اظهار کرد: چک برگشتی مشتریان، چک‌های غیر موسس و داروخانه‌های استیجاری، فاکتورهای تسویه نشده مشتریان، مشتریان حقوقی شده و برخی تبعات فعالیت داروخانه‌های چندتایی (هلدینگ)، از مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی در حوزه توزیع دارو است.

وی گفت: اصلاح ساختارهای مالی در دانشگاه علوم پزشکی، شفاف شدن سر فصل‌های هزینه و محل تامین هزینه‌ها در دانشگاه، تفویض اختیار هزینه کرد این حساب با امضا معاون غذا و دارو و مدیر مالی دانشگاه و ثبت ماهیانه عملکرد درآمد دارو و ملزومات پزشکی، از مهمترین راهکارها برای حل مشکلات در بحث تامین مطالبات بخش خصوصی از دولت است.

ظرفیت بازار ترکیه برای صدور خدمات پزشکی به این کشور

«بنفشه محسنی»، مدیر مرکز آموزش بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: نمایشگاه تخصصی بایو اکسپو در استانبول ترکیه برای هشتمین سال متوالی با حضور کشورهای حوزه بالکان، خاورمیانه و خاور نزدیک برگزار می‌شود. محورهای این نمایشگاه مربوط به حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، صنایع دارویی، ملزومات پزشکی و بایوتکنولوژی است. این نمایشگاه از 3 تا 5 آبان ماه برگزارمیشود.

وی عنوان کرد: به دنبال آن هستیم درخلال این نمایشگاه جلساتی را با کسانی که تاییدکننده شرکتها و آزمایشگاه‌های ایرانی هستند برگزار کنیم تا بتوانیم خدمات ایران را به خوبی در این نمایشگاه عرضه نماییم. درطی 8 سال گذشته صرفا 2 شرکت ایرانی در این نمایشگاه حضور داشته و غرفه دار بودند. این درحالی است که ترکیه را می‌توان به عنوان پایگاهی برای صادرات یا واردات تجهیزات پزشکی درنظر گرفت. نکته قابل توجه آن است که ترکیه چند سال است که در حوزه توریست سلامت اقدامات خوبی انجام داده؛ البته ایران نیز در حوزه پیوند چشم و قرنیه و پیوند قلب و کلیه و آزمایشگاه‌های تخصصی اقدامات برجسته‌ای داشته است. علاوه بر این، باید از جمعیت کثیر مسلمان کشور ترکیه به عنوان یک مزیت در جهت مراودات بین‌المللی استفاده کرد.

«امید احسانی»، مدیرعامل شرکت سپید جامگان نیز در بخشی از این جلسه اظهار کرد: رویدادی در رابطه با هوش مصنوعی و حوزه سلامت برای نخستین بار در تاریخ 30 آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد. ایده‌ها در 3 حوزه تداخلات دارویی، دستیار هوشمند خود مراقبتی، کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی توسط هوش مصنوعی پیش بینی شده است. دوستان می‌توانند ایده‌ها و طرح‌هایشان را در این رابطه تا 24 مهرماه به ما ارسال کنند. ناگفته نماند بسته های حمایتی بسیار خوبی در این حوزه تدارک دیده شده است.

گفتنی است در این جلسه برخی از فعالان حوزه سلامت دغدغه‌های خود را درخصوص مهاجرت چشمگیر مردم افغانستان به ایران و آثار آن در حوزه غذا و دارو، عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی توسط بخش دولتی در موعد مقرر، قاچاق شیرخشک و داروهای اساسی به افغانستان و کمبود آن در کشور و فراهم نبودن زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل عدم بازگشت سرمایه در کوتاه مدت بیان کردند و خواستار پیگیری در این رابطه شدند.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=13472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.