• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3091 امروز 0
2
در کارگاه آموزشی «آشنایی با ابزارهای تحلیل بازار جهانی با تاکید بر واردات از بازار چین» تشریح شد

واکاوی ابعاد تجارت با چین و قوانین تجاری این کشور

  • کد خبر : 18888
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
واکاوی ابعاد تجارت با چین و قوانین تجاری این کشور
در هفته ای که گذشت، مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، میزبان برگزاری کارگاهی آموزشی با موضوع «آشنایی با ابزارهای تحلیل بازار جهانی با تاکید بر واردات از بازار چین» بود؛ نشستی که در آن، «مسعود کمالی اردکانی»، مدرس مورد تایید ITC و رایزن بازرگانی پیشین ایران در چین، به تبیین این ابزارها پرداخت و به سوالات و ابهامات فعالان اقتصادی و علاقمندان به این حوزه، پاسخ گفت. این دوره آموزشی به همت مرکز آموزش و با همکاری کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ضرورت توجه به چین به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای تجاری جهان، تاکید کرد: براساس آمارهای تجارت جهانی موجود، حدود 14 درصد تجارت جهان در چین انجام می شود و پیش بینی می‌گردد این بازار حدود 1.8 تریلیون دلار در 5 سال آینده ظرفیت تجاری داشته باشد. این بدان معناست که چین یکی از بزرگترین بازارهای تجاری جهان است.  طبیعتا همه کشورهای دنیا به نوعی با چین مراوده دارند. هم اکنون حدود 20 درصد تولید دنیا و 15 درصد تجارت جهان در اختیار این کشور است و نباید از این بازار غافل شد.

وی ادامه داد: صرف نظر از نفت، تراز تجاری ایران با چین تقریبا متوازن است؛ با احتساب صادرات نفت، تراز تجاری‌مان با این کشور مثبت ارزیابی می‌شود. در حال حاضر حجم تجارت ایران و چین، حدود 30 میلیارد دلار است.

کمالی تصریح کرد: عدم دسترسی به اطلاعات بازارهای جهانی یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که تجار و بازرگانان ایرانی با آن مواجه هستند. به بیان دیگر تجار معمولا شناخت و اطلاعات صحیحی از بازارهای جهانی ندارند. مرکز بین‌المللی تجارت ITC   وابسته به سازمان ملل، یک نهاد بین‌المللی است که مهم‌ترین هدف آن کمک به شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط برای دسترسی به اطلاعات تجاری است. در همین راستا این مرکز، پلتفرم‌های اطلاعاتی را طراحی کرده که شرکت‌ها با کمک آن می‌توانند به آمارهای جهانی صادرات و واردات و شاخص‌های مقایسه‌ای آن دسترسی پیدا کنند و قوه تحلیل خود را افزایش دهند. هدف از برگزاری این کارگاه نیز، معرفی پلتفرم‌های اطلاعات تجاری به تجار و بازرگانان خراسان رضوی و علاقمندان به این حوزه بود.

کمالی افزود: در این دوره، 3 پلتفرم تجاری مهم ITC را به تجار معرفی کردیم؛ نخست  Trade map یا نقشه تجاری بود که عمدتا از طریق این پلتفرم می‌توان به تحلیل کلانی از بازارهای جهانی صادرات، واردات و رشد بازارهای انحصاری و رقابتی دست یافت. پلتفرم دوم Market Access Map یا نقشه دسترسی به بازار بود که این پلتفرم در سطح خردتر، اطلاعات جزئی‎تری از ورود به بازارهای جهانی را به تجار معرفی می‌کند. مقوله‌هایی اعم از تعرفه‌‎ها، موانع غیرتعرفه‌ای، استانداردها و قواعد مبدأ از جمله مباحثی هستند که در این پلتفرم به مخاطبین ارائه می‌شود که متاسفانه بعضا شرکت‌ها نسبت به این اطلاعات آگاهی ندارند.

او ادامه داد: پلتفرم سوم Export Potential Map یا نقشه پتانسیل تجاری است که این پلتفرم برخلاف دو نوع قبلی که گذشته‌نگرند، ترسیم‌گر آینده بازارهای صادراتی است و اطلاعاتی را در خصوص بازارها و کالاها در بازه زمانی 5 سال آینده به شرکت‌های تجاری ارائه می‌دهد. بنابراین، مجموع این 3 پلتفرم، بسته اطلاعاتی جامع و تحلیل کلان و خردی را در خصوص وضعیت آینده بازارهای جهانی برای شرکت‌های ایرانی ترسیم می‌کند.

رایزن بازرگانی سابق ایران در چین یادآور شد: تجار ایرانی و شرکت‌های کوچک و متوسط تقریبا اطلاعات دقیق و صحیحی از بازارهای جهانی ندارند؛ مگر آن که با صرف هزینه  و تجربه‌های بسیار، اطلاعاتی کسب کرده باشند. از این رو، برگزاری این‌گونه کارگاه‌ها باعث می‌شود که شرکت‌ها قبل از ورود به بازار جهانی اطلاعات دقیق‌تری از کشورهای مدنظر خود کسب کرده و استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تری داشته باشند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند.

بخشی از چالش‌های پیش روی تجار ناشی از عدم آشنایی آنان با قوانین موجود است

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: بخشی از چالش‌های پیش روی تجار، ناشی از عدم آشنایی آنان با قوانین و دستورالعمل‌های موجود است؛ به طوری‌که گاهی مسئولان شرکت‌های فعال در حوزه واردات کالاهای اساسی با دوره‌های مربوط به آزمایشگاه و کنترل کیفیت آشنا نبوده و از قوانین تست، آزمایشگاه و نمونه‌برداری اطلاع چندانی ندارند. این خلأها بعضا به ایجاد پرونده در دستگاه قضا منجر می‌شود که رسیدگی به آن زمان‌بر است؛ این در حالی است که می‌توان با استخدام مشاور یا شرکت در دوره‌های آموزشی از بروز چنین معضلاتی جلوگیری کرد. البته ناگفته نماند حدود 60 درصد مشکلات موجود در حوزه تجارت نیز مربوط به قوانین دولتی خلق‌الساعه و مخل کسب و کار است که باید برای آن تدبیر اساسی اندیشید.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: از آنجا که تجار ایرانی در عرصه بین‌المللی به دلیل آشنایی با حقوق بین‌الملل، پرونده های مختلفی در خصوص تجارت با چین و کشورهای دیگر دارند و یا در زمینه مراودات و عقد قراردادهای تجاری دچار چالشهایی می شوند که قابل حل شدن نیست، ضرورت برگزاری دوره های آموزشی در این عرصه بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از رسالت‌های مهم اتاق بازرگانی، تمرکز بر حوزه آموزش تجار و فعالان اقتصادی است، افزود: ارائه مشاوره رایگان توسط اتاق بازرگانی به فعالان اقتصادی در زمینه‌های تامین اجتماعی، امور مالیاتی، کارت بازرگانی و … نقش مهمی در افزایش آگاهی فعالان اقتصادی دارد. می‌توان با افزایش آموزش و آگاهی به تجار و همچنین تجهیز شرکت‌های تجاری به مشاوران نخبه و متخصص در حوزه کنترل کیفیت و آزمایشگاه و قوانین صادرات و واردات، از بروز مشکلات ناشی از عدم آگاهی از قوانین موجود جلوگیری کرد.

او افزود:  به هر میزان که دوره‌های آموزشی تحت نظارت اتاق بازرگانی با اساتید مجرب افزایش یافته و بالتبع آن آگاهی کارکنان شرکت‌های تجاری به قوانین و مقررات موجود ارتقا یابد، میزان مواجه شدن با مشکلات و چالش‌های اقتصادی کاهش خواهد یافت. برگزاری این دوره‌ها گاهی موثرتر از تحصیلات آکادمیک است؛ چرا که این دوره‌ها در قیاس با آموزش‌های دانشگاهی عمل‌گراتر و هدفمندتر است.

بامشکی تصریح کرد: سرفصل‌ها در کارگاه آموزشی «آشنایی با ابزارهای تحلیل بازار جهانی با تاکید بر واردات از بازار چین» متنوع بود و نحوه انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی، تضامین بانکی، قوانین تجارت بین‌المللی، قوانین ثبت سفارش و امور گمرکی، ترخیص کالا، قوانین بانکی مانند نحوه تخصیص ارز و… را شامل می‌شد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: گاهی تجار در خصوص سازمان‌های همجوار با گمرک همچون جهاد کشاورزی، معاونت غذا و دارو، استاندارد و… (به دلیل عملکرد جزیره‍ای دستگاههای مذکور) با چالش مواجه هستند و از آن جا که قوانین مربوط به هر یک از این دستگاهها در پروسه ترخیص کالا تاثیرگذار است، این موارد باید توسط اساتید مجرب آموزش داده شود.

بامشکی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعرفه واردات و صادرات در خصوص اوراسیا در حال صفر شدن است، برگزاری دوره‌های آموزشی تجارت خارجی با اوراسیا در مسیر رونق تجارت خارجی بسیار موثر خواهد بود و در این زمینه نیز بایستی برنامه‌ریزی کنیم.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.