• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3064 امروز 0
2
عضو هیات رئیسه اتاق مشهد، برآیند حضور هیات اقتصادی افغانستان در دوغارون را تشریح کرد

لغو محدودیت 20 روزه تردد کامیون‌های ایرانی در افغانستان

  • کد خبر : 19016
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
لغو محدودیت 20 روزه تردد کامیون‌های ایرانی در افغانستان
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، مهم‌ترین مفاد تفاهم‌نامه میان ایران و افغانستان را که در جهت کاهش مشکلات مرزی منعقد شده، تشریح کرد و از نتایج حضور هیات بلندپایه اقتصادی از افغانستان در پایانه مرزی دوغارون گفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، «محمود امتی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به حضور هیات بلندپایه اقتصادی از افغانستان در پایانه مرزی دوغارون و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای فی مابین دو کشور اظهار کرد: در ادامه نشست‌های مشترک میان مقامات افغانستان و ایران، یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار گرفت رسیدگی به مسائل و مشکلات مرزهای میان دو کشور بود.

وی ادامه داد: در همین خصوص دو طرف توافق کردند تا نشست‌های مشترکی در مرزهای دوغارون، ماهیرود و مرز میلک داشته باشند و در این راستا، روز گذشته بازدیدی از مرز دوغارون صورت گرفت.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این بازدید یک هیات بلند پایه از کشور افغانستان به ریاست مشاور اقتصادی هیات‌الوزرای اقتصادی امارت اسلامی افغانستان و مقاماتی از بخش‌های صنعت و تجارت کابل و هرات حضور داشتند، از طرف ایران هم به سرپرستی آقای جوانمرد، مشاور نماینده تام الاختیار کشورمان در امور افغانستان و مقاماتی از حمل و نقل، گمرک، جهاد کشاورزی و سایر ادارات فعال در گمرک حضور داشتند.

امتی با تاکید بر اینکه طرفین با رویکرد بسیار مثبت وارد این گفت‌وگو و مذاکره شده‌اند، افزود: این دیدار با هدف رفع مشکلات، موانع و توقفات مرزی برگزار شد که نتایج و مصوبه‌های قابل قبولی هم داشت.

وی در تشریح مهمترین توافقاتی که در این جلسه میان مقامات ایران و افغانستان صورت گرفت، بیان کرد: لغو محدودیت 20 روزه تردد کامیون‌های ایرانی به افغانستان یکی از شاخص‌ترین تصمیماتی بود که در این جلسه اتخاذ شد؛ چراکه در گذشته وضع چنین محدودیتی باعث افزایش کرایه و کمبود کامیون در این مسیر شده بود.

امتی حذف سقف مازاد 80 لیتر سوخت کامیون‌های ایرانی در گمرک اسلام قلعه و افزایش ساعت کاری گمرکات دو کشور به 16 ساعت را از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه برشمرد و گفت: در این جلسه مقرر گردید زیرساخت‌های لازم جهت تردد 1200 کامیون در بهمن ماه و تردد 2000 کامیون در ماه‌های آتی فراهم شود و دو طرف نسبت به این مهم آمادگی لازم را ایجاد کنند تا دیگر بهانه‌ای برای توقف کامیون‌ها در مرزها وجود نداشته باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی بیان کرد: در خصوص تفکیک محموله‌های تجاری و مسافری در مرز نیز موافقت شد تا مسیر تردد تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در حدفاصل گمرک دوغارون و اسلام قلعه از یکدیگر تفکیک شود.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت طبق برنامه‌ زمان‌بندی شده مقرر گردید تا نشست بعدی طی روزهای آتی در مرزهای ماهیرود و میلک نیز برگزار شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=19016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.