• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
3
در ششمین نشست کمیسیون «برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد:

ضرورت راه‌اندازی شبکه اطلاعاتی در حوزه تولید بدون کارخانه

  • کد خبر : 19495
  • ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
ضرورت راه‌اندازی شبکه اطلاعاتی در حوزه تولید بدون کارخانه
در ششمین جلسه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، گزارش اقدامات چهار کمیته تخصصی ذیل این کمیسیون ارائه شد و پیشنهاداتی نیز در خصوص برگزاری کارگاه‌های انتقال تجربه مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «فاطمه جمیلی» رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست اظهار کرد: با وجود اینکه ایده تولید بدون کارخانه از سال‌ها پیش مطرح شده؛ اما همچنان موضوعی بدیع است که اطلاعات زیادی نیز درخصوص آن وجود ندارد. با این حال، شرایط در این عرصه رو به بهبود است. اخیرا نیز در اتاق ایران آموزش‌هایی در خصوص موضوع تولید بدون کارخانه در حال برگزاری است که در آن به سرفصل‌هایی همچون ایده‌پردازی اولیه، بازار هدف، شرکت‌ها و ثبت شرکت‌ها، ثبت نشان تجاری و انتخاب کارخانه و ثبت قرارداد برای آن پرداخته شده است.

جمیلی، راه‌اندازی شبکه اطلاعاتی در این حوزه را یکی از مهم‌ترین مطالبات و دغدغه‌های کمیسیون خواند و گفت: با راه‌اندازی چنین شبکه‌ای، انعقاد قراردادها در این حوزه در سطح کشور تسهیل می‌شود. در صورت شکل‌گیری این شبکه، کارخانجات با کیفیت لازم می‌توانند در این سیستم وارد شوند تا تولیدکنندگان، تاجران و تسهیل‌گران و سرمایه‌گذاران بتوانند در این پروسه حاضر شده و فعالیت کنند.

بخش زیادی از مسیر فعالیت در عرصه تولید بدون کارخانه باقی مانده است

«محمدحسین روشنک» عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست تصریح کرد: با وجود اینکه مبحث تولید بدون کارخانه در خراسان رضوی و مشهد رونق پیدا کرده است؛ اما تاکنون شاید حدود 15 درصد پیشرفت در این عرصه در استان حاصل شده و هنوز بیش از 85 درصد راه باقی مانده است.

روشنک اظهار کرد: در حوزه تولید بدون کارخانه، آموزش از نیازهای مهم و ضروری است. این موضوع در اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در حال انجام است و در بخش خصوصی نیز در اتاق بازرگانی و کانون کارآفرینان اقدام در این زمینه آغاز شده است. مسئله آموزش در حوزه تولید بدون کارخانه را باید در سطح کشور ترویج کنیم؛ زیرا کار ارزشمندی است که اشتغال فراوانی در پی دارد. در زمینه تولید بدون کارخانه جلسه انتقال تجربه‌ای برگزار خواهیم کرد تا فرد موفقی که صفر تا صد این راه را رفته است بتواند به سوالات علاقمندان به این عرصه پاسخ دهد.

وی افزود: هم اکنون باشگاه برند در کانون کارآفرینان در حال فعالیت است و پذیرای فعالان اقتصادی جوان به منظور پیشرفت بیشتر در این حوزه می‌باشد. تا پایان سال 1402 نیز همایشی ملی در حوزه تولیدبدون کارخانه در مشهد برگزار خواهد شد. معتقدیم تا فضای کشور در این زمینه مهیا نشود، مشکلات حل نخواهد شد و ما به دنبال بهبود این شرایط در این زمینه خواهیم بود.

«عباس ملت خواه»، نایب رئیس این کمیسیون نیز در این نشست اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در حوزه تولید بدون کارخانه باید صورت گیرد و یکی از اهداف کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق مشهد نیز همین موضوع است تا بدین ترتیب از فضاهای خالی کارخانه‌ها استفاده شود.

کمیسیون به دنبال ارائه پیشنهاد ایجاد شبکه تولید بدون کارخانه در قالب یک طرح ملی است

«سهیل پروازی» دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: نقش های مختلفی در تولید بدون کارخانه وجود دارد، یک گروه علاقه مندان به حضور و سرمایه گذاری در این حوزه هستند. گروه دیگر برندهای دارای پتانسیل و شرکت‌های دارای ظرفیت خالی هستند و در نهایت، گروه تسهیل گران حوزه ثبت و اخذ مجوز، بخش سوم را تشکیل می‌دهند.

پروازی خاطرنشان کرد: بهتر است موضوع راه اندازی شبکه تولید بدون کارخانه در قالب طرح ملی یا  طرح پیشنهادی از کمیسیون به اتاق، مطرح شود. این شبکه از گسستگی اطلاعات در این حیطه جلوگیری می‌کند.

عدم حمایت قانون فعلی از ایده‌های جدید

در ادامه،«مظلوم‌زاده»، نماینده پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: اولین مشکل پیش روی افراد در این حوزه، مشکل اخذ مجوز تولید است. متاسفانه قوانین موجود برای تخصیص جواز تولید به تیم‌های نوپا و جوان با ایده‌های جدید، حمایتی نیست.

وی ادامه داد: بیشتر این سخت گیری ها در حوزه محیط زیستی است که باید حق داد زیرا در این سال‌ها محیط زیست بیشترین آسیب را دیده است و باید به دقت‌های محیط زیستی احترام بگذاریم.

مظلوم زاده خطاب به علاقمندان به استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه تصریح کرد: در بحث تولید بدون کارخانه به شکل کلاسیک، آیین نامه ای وجود دارد که بر اساس آن، باید یک کارخانه انتخاب کنید که پروانه داشته باشد، دارای ظرفیت خالی خط تولید باشد و با صاحب برند یک توافق نامه منعقدکنید. سپس، موقعیت تجاری دفتر خود را مشخص کرده و در نهایت به اداره صمت بروید و پروانه تولید برند خود را اخذ نمایید. در این حالت می توانید یک محصول با برند خود را در 5 کارخانه مختلف نیز تولید کنید که موقعیت بسیار خوبی برای صادرات و بازار داخلی است.

وی ادامه داد: در بحث شرکت‌های نوپا و دارای تکنولوژی و نوآوری، بهترین روش این است که از طریق ظرفیت خالی خط تولیدها تست بازار انجام شود تا ضرر به حداقل برسد؛ اما آیین نامه موجود در بحث تولید بدون کارخانه، از این روش حمایت نمی‌کند.

برگزاری نشست انتقال تجربه در بحث تحقیقات بازار

«طاهرپور»، مسئول کمیته تحقیقات و بازاریابی کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: در این کمیته، پیشنهاداتی در خصوص آموزش مطرح شد؛ زیرا بزرگترین چالش در حوزه برند و تولید بدون کارخانه، ناشناخته بودن حوزه تحقیقات و بازاریابی است و متاسفانه صنایع به جایگاه تحقیقات بازار واقف نیستند و تصمیمات بدون اتکا به داده های واقعی بازار اتخاذ می‌شود. بر همین اساس، هدف خود را در حوزه اشاعه دانش تحقیقات و بازاریابی تعریف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: هم راستایی بین فعالیت‌های کمیته تحقیقات بازار و مرکز پژوهش‌های اتاق وجود دارد تا این فعالیت‌ها ما را به دغدغه‌ها و نیازهای اقتصاد استان نزدیک‌تر کند.

پیگیری نشان سپاری در 5 صنعت

«جمیل نیک اندیش» مسئول کمیته فرانچایز این کمیسیون نیز اظهار کرد: فرانچایز یا معادل فارسی آن “نشان سپاری” بعد از مرحله تحقیقات بازاریابی است. در این کمیته مفهوم فرانچایز در حوزه‌های مختلف بررسی شد. از جمله مهم ترین اقداماتی که در کمیته صورت گرفت، حضور 6 نفر نوجوان در تیم اجرایی کمیته است که در حوزه تولید محتوای علمی ما را یاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی موضوع فرانچایز یا نشان سپاری در 5 صنعت صورت گرفت و برنامه‌ریزی‌های مقدماتی انجام شده تا محتواهای تخصصی تولید و راهکارهای خوبی ارایه شود. همچنین با بانک‌ها ارتباط گرفتیم و برای تامین مالی در این زمینه نظرهای مثبتی مطرح شد. از طرفی، با انجمن فرانچایز تهران و استانبول ارتباط برقرار نمودیم. در بهمن ماه رویدادی در این زمینه در ترکیه برگزار می‌شود که اگر هیاتی از مشهد در این رویداد حاضر شود، نتایج مطلوبی برای استان در این حیطه در پی خواهد داشت.

مسئول کمیته فرانچایز این کمیسیون نیز گفت: شناسایی چالش‌ها و موانع توسعه فرانچایز در خراسان رضوی و مشهد از دیگر اقدامات ما در کمیته فرانچایز بود.

عارضه یابی فعالیت‌های دیجیتال برندینگ

«محمدرضا سیم ریز» مسئول کمیته دیجیتال برندینگ هم در ادامه این جلسه گفت: در جلسات کمیته، بررسی اولویت اقدامات پیش روی کمیته دیجیتال برندینگ و عارضه یابی کلی در زمینه فعالیت‌های دیجیتال صورت گرفت.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادی با هدف فاکتورهای تشخیص تیم ایده آل برندینگ و نشست‌های انتقال تجربه توسط اعضا اتاق با دستاوردهای درخشان در دیجیتال برندینگ نیز از جمله مباحثی بود که در جلسات کمیته مطرح شد. برگزاری جلسات هم اندیشی با متخصصان حوزه دیجیتال برندینگ ویژه نیز در کمیته برنامه ریزی شده است.

آموزش وکلای جدید در زمینه ثبت مالکیت فکری

«اطهری»، مسئول کمیته بررسی موانع قانون ثبت برند این کمیسیون نیز اظهار کرد: پیگیری و احصا مشکلات فعالین اقتصادی در زمینه ثبت برند و در کنار آن، پیگیری تدوین پیش نویس اصلاحات قانونی در حوزه برند، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره آموزشی جامع و مختص فعالین اقتصادی و طرح مباحث قانونی برند در آن و نیز برگزاری دوره آموزشی برای افزایش وکلا در زمینه برند از جمله اهداف و برنامه‌های کمیته بررسی موانع قانون ثبت برند می‌باشد.

اطهری خاطرنشان کرد: قانون جدید مالکیت صنعتی در رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان است. در قانون آینده باید اصلاحاتی صورت بگیرد. اصلاحات قانونی در کمیته ما نیز مطرح شده است و از اعضا کمیسیون می‌خواهیم مشکلات قانونی در بحث برند و تولید بدون کارخانه را مطرح کرده تا بتوانیم آن‌ها را نیز پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: ایجاد درگاه آنلاین به منظور بررسی ظرفیت ثبت برندهای مشهور به جای الزام به مراجعه حضوری مدیر برند به تهران نیز از دیگر مباحث مطرح و مورد پیگیری در کمیته ماست. دادگاه‌های حال حاضر در بحث رسیدگی به مباحث ثبت برند در تهران برگزار می‌شود که بسیار بهتر است این دادگاه‌ها در چهار منطقه شمال، شرق، غرب و جنوب کشور نیز شکل بگیرند.

«مرتضی عظیم زاده»، مدرس دانشگاه و عضو کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق مشهد نیز در بخشی از این جلسه گفت: در قدم نخست باید برندسازی کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد صورت بگیرد. همچنین جای خالی کمیته برندسازی در بین کمیته‌های ذیل این کمیسیون بسیار احساس می‌شود. دانشگاه فردوسی مشهد نیز می‌تواند در بحث علمی و جذب مقاله در خصوص همایش ملی برند و تولید بدون کارخانه به میزبانی مشهد همکاری کند.

در پایان این نشست، روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه پیشنهاد کمیته بررسی موانع قانونی ثبت برند بسیار خوب و قابل پیگیری است، تاکید کرد: از دادگستری خراسان رضوی پیگیری می‌کنیم که اولین شعبه تخصصی رسیدگی به مشکلات قانونی برند با حضور قاضی متخصص این حوزه در خراسان رضوی و مشهد شکل بگیرد و حتی از مسئولان این حوزه برای حضور در جلسه کمیسیون نیز دعوت خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=19495

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.