• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
4
در نشست تخصصی زندگی سالم یک کارآفرین مطرح شد؛

توصیه‌هایی برای برخورداری از تغذیه سالم و بهبود سبک زندگی

  • کد خبر : 22951
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۱۱
توصیه‌هایی برای برخورداری از تغذیه سالم و بهبود سبک زندگی
در اولین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی زندگی سالم یک کارآفرین با موضوع تغذیه که به همت کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، تاثیر تغذیه و روح و روان سالم کارآفرینان در پایداری صنعت و فعالیت آنان در عرصه اقتصاد، مطرح و تشریح گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «عطیه مهدی‌زاده»، عضو کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد و نایب رئیس انجمن تغذیه خراسان رضوی، در خصوص اهداف برگزاری این سلسله نشست‌ها، اظهار کرد: یکی از علل توصیه به سبک زندگی و تغذیه سالم کارآفرینان، تداوم فعالیت آنان در کسب‌وکارهاست.

وی با اشاره به اینکه ریزمغذی‌ها در کاهش استرس نقش موثری دارند، عنوان کرد: باید تغییرات فرهنگی در اصلاح تغذیه رخ دهد. سبک زندگی دارای مولفه‌هایی مانند میزان خورد و خوراک (تغذیه)، فعالیت بدنی، میزان استراحت (خواب)، سلامت روان، مصرف دخانیات و… بوده که این مولفه‌ها در افزایش استعداد افراد به بیماری‌های غیرواگیر، موثر است.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: یک کارآفرین نیازمند برنامه‌ریزی منسجم است. او در طول روز برنامه‌های سنگین، جلسات متعدد، استرس زیاد و… را تجربه می‌کند و تغییرات زیادی در شرایط زندگی اش رخ می‌دهد. یک کارآفرین یا صنعتگر از وقت اندکی در طول روز برخوردار بوده و برنامه‌کاری او فشرده است.

وی ادامه داد: در این شرایط، تغذیه، درمان و سبک زندگی یک کارآفرین تغییر می‌کند. اغلب کارآفرینان، صنعتگران و فعالان اقتصادی به دلیل مشغله کاری، فرصت تهیه غذای خانگی نداشته و وعده‌های غذایی خود را از سالن‌های طبخ غذا تهیه می‌کنند. همچنین در جلسات اداری، پذیرایی‌های ساده صورت می‌گیرد که غالبا بر پایه قند و کربوهیدرات‌ها هستند. (کیک و بیسکویت)

مهدی‌زاده تاکید کرد: عدم نظم مشخص در تغذیه و خواب، بی‌کیفیت ‌بودن خواب (استراحت)، پرخوری‌های عصبی و چاقی، استرس‌های عصبی زیاد که منجر به بی‌کیفیت شدن خواب می‌شود، از جمله آثار ناشی از سبک زندگی یک کارآفرین است. همچنین ماموریت‌های متعدد و به هم‌ریختگی نظم زندگی از دیگر اتفاقات برای اوست.

وی با بیان اینکه پرخوری عصبی سبب نفخ می‌شود، عنوان کرد: بلعیدن و سرعت در خوردن غذا سبب نفخ، رفلاکس معده و ترش‌کردن می‌شود.

علت اصلی بروز بیماری‌های مزمن غیرواگیر، اختلالات تغذیه است

نایب رئیس انجمن تغذیه خراسان رضوی اظهار کرد: بیماری‌های مزمن غیر واگیر، در طول سال‌های متعدد فرد را از بین می‌برد. بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، کبد چرب، نقرس و… از جمله بیماری‌های مزمن غیرواگیر است. در ایران نیز پس از تصادفات و حوادث رانندگی، بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ و میر است. از طرفی، 30 درصد از مردم ایران دارای علائم پیش‌دیابت و در معرض دیابت خاموش هستند. علت اصلی بروز بیماری‌های مزمن غیر واگیر، اختلالات تغذیه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به آثار سبک زندگی بر بدن فرد کارآفرین پرداخت و گفت: مشکلات متابولیکی، اختلالات وزن و مشکلات اعصاب و روان از آثار سبک زندگی بر بدن فرد کارآفرین است که علائمی مانند کبد چرب، التهاب، افزایش قند خون (دیابت و پیش‌دیابت)، افزایش چربی‌های خون، افزایش اسید اوریک، چاقی، اشتهای کاذب، افزایش چربی‌های شکمی، تحلیل تدریجی عضلات، لاغری و کم‌وزنی، کمبود ریز مغذی‌ها، ظرفیت روانی و آستانه تحریک پایین، اختلالات اضطرابی و افسردگی و اختلالات خواب را به دنبال دارد.

این عضو کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: ژن و تغذیه ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. تغذیه، امکان خاموشی ژن خانوادگی سرطان را دارد. تغذیه غلط و پرالتهاب نیز سبب روشن شدن ژن بیماری‌های مزمن افراد می‌شود. تغذیه از مواردی است که در تکامل بشر اثرگذار بوده و نقش مهمی در کیفیت زندگی افراد دارد.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها روزانه به پنج گروه غذایی شامل: نان و غلات، سبزیجات، میوه، پروتئین و چربی‌ها نیاز دارند، تاکید کرد: 50 درصد از یک بشقاب سالم مختص سبزیجات متنوع و دارای رنگ‌بندی زیاد است. یکی از راه‌های افزایش مصرف سبزیجات در زندگی، استفاده از گوجه‌فرنگی در وعده صبحانه است. نان‌ها و غلات و پروتئین‌ها هر کدام دارای سهم 25 درصدی از بشقاب غذایی سالم روزانه هستند.

ویژگی‌های رژیم غذایی سالم چیست؟

مهدی‌زاده با طرح این پرسش که ویژگی‌های رژیم غذایی سالم چیست؟ عنوان کرد: یک رژیم غذایی سالم دارای تنوع و وجود تمامی گروه‌های غذایی است. تنوع، تعادل و کفایت در وعده‌های غذایی از ویژگی‌های رژیم غذایی سالم است. اصلی‌ترین ماده غذایی مورد استفاده در الگوی غذایی غربی مواد فرآوری شده، صنعتی، چربی زیاد، مواد نگهدارنده و… است که به آن توصیه نمی‌شود. الگوی غذایی مدیترانه‌ای بهترین الگو برای تغذیه است. روغن زیتون، سبزیجات فراوان، پروتئین ماهی‌ها، مغزیجات، جوپرک و…. از اصلی‌ترین مواد این الگوی غذایی بوده که ضد التهاب و دارای امگا 3 فراوان است.

مهدی‌زاده با تاکید بر حفظ وزن نرمال و جلوگیری از چاقی دور کمر، بیان کرد: مراقبت‌های پیش از بارداری در پدر و مادر در حفظ سلامتی و نرمال‌بودن وزن کودکان اثرگذار است.

وی افزود: چاقی سبب استعداد یافتن نسبت به ابتلا به بیماری‌هایی مانند سردرد، سکته‌ مغزی، آب مروارید، بیماری‌های تنفسی، کبد چرب، نازایی در بانوان، دیابت، سکته قلبی، افزایش چربی خون، پرفشاری خون، سرطان و… می‌شود.

توصیه‌های تغدیه‌ای و اصلاح باورهای اشتباه در تغذیه

این متخصص تغذیه به توصیه‌های تغدیه‌ای و لزوم اصلاح باورهای اشتباه در تغذیه اشاره و اظهار کرد: منظم غذا بخورید و به محتوای وعده‌ها و میان‌وعده‌ها توجه کنید. از نخوردن‌های طولانی اجتناب کنید. تاکید می‌شود که به جای استفاده از غذای کترینگ از غذای خانگی (منزل) استفاده کنید. مصرف فست‌فود را به حداکثر یک نوبت در هفته کاهش دهید. مصرف چای را محدود کنید و ترجیحا از آب در طول روز استفاده کنید. از تنقلاتی مانند کشک، برگه‌های کم‌کالری، مغزها، لبنیات کم‌چرب، دمنوش‌ها به جای کیک، بیسکویت، چای و قند، استفاده شود. همچنین روزانه 5 واحد سبزیجات مصرف کنید.

وی ادامه داد: از مصرف غذاهایی که باعث افزایش وزن می‌شوند، دوری نموده و مصرف غذا با تراکم انرژی بالا را محدود کنید. از مصرف نوشیدنی‌های شکردار خودداری و غذاهای فست‌فودی را به ندرت مصرف کنید. استفاده از غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس را محدود کنید. در طول روز بیشتر غذای گیاهی مصرف کرده و 5 واحد میوه و سبزی میل کنید. از غلات و حبوبات کامل، مواد غذایی فیبردار و میوه و سبزیجات با رنگ‌های مختلف در رژیم غذایی خود استفاده کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که قرص‌های ویتامین، تامین کننده ویتامین مورد نیاز بدن نیستند.

مهدی‌زاده با تاکید بر ضرورت مصرف محدود غذاهای سرخ کردنی و توصیه به مصرف غذاهای آب‌پز و بخارپز و طبخ شده در فر، گفت: مصرف نمک باید محدود و نمکدان از سفره حذف شود. درصورتی که مواد مغذی مورد نیاز مصرف و افراد دارای سبک زندگی سالم باشند، نیازی به مصرف مکمل‌ها نیست. استفاده از مکمل‌ها زمانی توصیه می‌شود که افراد امکان تامین مواد مغذی مورد نیاز از طریق غذا را نداشته باشند.

وی اظهار کرد: چربی گوشت حیوانات، کره، روغن نارگیل، لبنیات، پنیر، کیک و بیسکویت از جمله چربی‌های اشباع شده هستند. از روش‌های کاهش مصرف چربی در روز می‌توان به اجتناب کامل از مصرف روغن نباتی، روغن دنبه، روغن‌های سنتی، اجتناب از مصرف غذای سرخ‌کردنی و جایگزین با گریل، کبابی و آب‌پز، اجتناب از مصرف لبنیات سنتی و پرچرب، جدا کردن پوست و چربی قبل از طبع و… اشاره کرد.

فعالیت بدنی باید بخشی از زندگی روزمره یک کارآفرین باشد

این متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه، فعالیت بدنی و پرهیز از نشستن‌های طولانی، خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی باید بخشی از زندگی روزمره باشد. اگر فرصت کافی برای فعالیت ورزشی ندارید، روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی یا فعالیت بدنی شدید داشته باشید. همچنین از مدت زمان تماشای تلوزیون کاهش دهید. یکی از راهکارهای افزایش فعالیت بدنی کارآفرینان، 15 دقیقه پیاده‌روی در فواصل بین جلسات است. همچنین استفاده از خودرو را کاهش داده و در هفته 2 بار برای گردش به کوه و طبیعت بروید. برای تحرک بیشتر، برای رفت‌وآمد به طبقات اندک از آسانسور استفاده نکنید.

خوردن یک وعده غذایی در کنار خانواده، سبب کاهش فشار روانی و جلوگیری از پرخوری عصبی می‌شود

وی با بیان اینکه چاقی در کودکان بمب بزرگی است که در آینده نزدیک در ایران به فاجعه تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این بحران باید سیاست‌گذاری توسط نهادهای متولی صورت گیرد. ایران کشوری است که میوه و سبزیجات آن بسیار ارزان‌تر از قیمت جهانی آن است. با افزایش مصرف سبزیجات در سبد خانوارها، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

مهدی‌زاده در بخش دیگر سخنانش به مراقبت‌های تغذیه‎ای در کودکان پرداخت و اظهار کرد: صرف یک وعده غذایی با خانواده سبب کاهش فشار روانی و جلوگیری از پرخوری عصبی می‌شود. سبد خرید خانوار نیز در راستای تغذیه سالم باید اصلاح شود. همچنین به دلیل کم‌تحرکی در جامعه مشکلات متعددی رخ داده است که باید برنامه ورزشی مرتب داشته و ورزش جزئی از زندگی بچه‌ها و خانواده‌ها باشد.

گزارش تصویری این نشست را در این لینک مشاهده نمایید
لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.