• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3056 امروز 3
2
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی:

مشارکت مردم در عرصه تولید با کاهش نرخ تورم محقق می‌شود

  • کد خبر : 25030
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۳۱
مشارکت مردم در عرصه تولید با کاهش نرخ تورم محقق می‌شود
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: نقش‌آفرینی مردم در «جهش تولید»، مستلزم بهبود شرایط اقتصادی، کاهش نرخ تورم و ایجاد جاذبه در عرصه سرمایه‌گذاری است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «احمد اثنی عشری» در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص اقتضائات تحقق شعار سال 1403 اظهار کرد: در خصوص «مشارکت مردم» در تحقق جهش تولید، باید چند جنبه را مدنظر قرار داد؛ نخست آن‌که اگر مقصود از مشارکت مردم، خرید کالای ایرانی توسط آنان باشد، خوشبختانه تا حدودی این مهم محقق شده است؛ زیرا کالاهای ایرانی در عرصه رقابت با کالاهای خارجی از نظر قیمت، مقبول‌ترند و بر همین اساس، مصرف کالای ایرانی افزایش یافته است.

وی در ادامه، با تاکید بر اینکه بایستی بحث کیفیت کالا را در تشویق مردم به مصرف کالای ایرانی مدنظر قرار داد، گفت: باید به این نکته توجه نمود که مسئله‌ای چون قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت، مانع سودآوری مطلوب واحدهای تولیدی می‌شود و در چنین شرایطی، با فرسودگی تکنولوژی مواجه هستیم. چنان که طی دو سال اخیر، نرخ استهلاک از نرخ سرمایه‌گذاری صنعتی بالاتر رفته و این مساله حکایت از فرسودگی تکنولوژی دارد؛ در چنین شرایطی نمی‌توانیم کالای قابل رقابتی از نظر کیفیت، در مقایسه با کالاهای خارجی تولید و صادر کنیم. لذا اگر بحث مشارکت مردم در جهش تولید، در خرید کالای ایرانی توسط آنان خلاصه شود، باید موانع و چالش‌های موجود در این عرصه مرتفع گردد.

اثنی عشری تصریح کرد: نکته دیگر اینکه اگر مقصود از مشارکت مردم در جهش تولید، نقش‌آفرینی آنان با سرمایه‌گذاری در این حوزه است، باید به این نکته توجه کرد که بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما سال گذشته فعالان اقتصادی یا حاشیه سودی نداشتند و یا حاشیه سود 80 درصد سرمایه‌گذاری‌ها کمتر از 20 درصد بود؛ این در حالی است که سود شبکه بانکی بیش از این میزان بوده است. در چنین شرایطی مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها سوق پیدا می‌کنند و کمتر به سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت رغبت دارند. از سوی دیگر، امکانات مناسبی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی وجود دارد؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران تمایل دارند در کشورهایی مانند ترکیه سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا که بازدهی بیشتری به همراه دارد. در مجموع، شرایط باید به گونه‌ای مهیا باشد تا مردم به جای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا و ارز یا دیگر کشورها، به سمت تولید سوق پیدا کنند. تحقق این مهم مستلزم بهبود وضعیت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه حاکمیت و دولت باید برنامه‌هایی برای تحقق شعار سال داشته باشند، افزود: برای این مهم، باید هدف‌گذاری صحیحی صورت گیرد و نتایج اقدامات مرتبط با آن هم بر اساس اهداف تعیین شده، مورد ارزیابی قرار بگیرد. به بیان دیگر، تمام دستگاه‌های مسئول در پیاده سازی این شعار، بایستی برنامه و اهدافشان را در ابتدای سال مشخص کرده و در پایان سال نیز بررسی شود که چه میزان از اهداف محقق شده است. علاوه بر این، عملکرد دستگاه‌های اجرایی باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا بدین ترتیب دستگاهی که بهترین نتایج را حاصل کرده مورد تشویق قرار بگیرد. متاسفانه طی سال‌های اخیر هدف‌گذاری دقیقی در راستای تحقق شعار سال از سوی دستگاه‌ها صورت نگرفته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: نکته قابل توجه آن است که بدون پذیرش FATF و با تداوم تحریم‌ها، نمی‌توان به تحقق شعار سال و رونق اقتصادی امید داشت. در حقیقت برای تحقق شعار سال ما نیاز به توسعه روابط در عرصه بین‌الملل داریم، در حال حاضر تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در خصوص مبادلات بانکی و ارزی در عرصه بین‌الملل با چالش‌های بسیاری مواجه هستند که این مسائل، هزینه صادرات را به مراتب افزایش داده است. به نظر می‌رسد پذیرش FATF باید به طور جدی مدنظر قرار بگیرد تا شاهد رفع بخش قابل توجهی از مشکلات موجود باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت رفع چالش‌های موجود در عرصه تولید، عنوان کرد: زیرساخت‌ها برای واحدهای تولیدی آماده نیست و هنوز در بحث آب، برق و گاز با مشکل جدی مواجه هستیم و تا زمانی که این مشکلات به قوت خود باقی باشد، نمی‌توان به جهش تولید امید داشت. به رغم آنکه فرآیندها در صدور مجوزها سهل‌تر شده؛ اما متاسفانه مشکلات زیرساختی، مباحث مربوط به ارز و تحریم‌ها، تولید را دچار چالش کرده است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.