• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3118 امروز 4
4
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد:

ضرورت جلب مشارکت مردم در اقتصاد، از طریق شفاف‌سازی بازار بورس

  • کد خبر : 25180
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
ضرورت جلب مشارکت مردم در اقتصاد، از طریق شفاف‌سازی بازار بورس
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در صورتی که بازار بورس سالم و شفافی در کشور فعال باشد، مردم می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در این بازار، در عرصه تولید ایفای نقش کنند و شاهد تحقق شعار سال باشیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمد سهامیان مقدم»، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مردم می توانند از طریق خرید کالای ایرانی، تلاش و جدیت در کار در راستای افزایش بهره‌وری، سرمایه گذاری در حوزه‌های مولد و… در حوزه اقتصاد مشارکت داشته باشند و به نظر می‌رسد اگر بازار بورس سالم و شفافی در کشور وجود داشته باشد، مردم می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در این حوزه به جهش تولید کمک کنند. در حال حاضر مردم دارایی‌های خود را در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که از امنیت اقتصادی خوبی برخوردار باشد. به منظور اینکه این سرمایه‌ها به چرخه اقتصادی کشور کمک کند و از حوزه‌های دلالی و غیرمولد به سمت حوزه‌های مولد سوق یابد، برخورداری از بازار بورس شفاف و کارآمد ضروری است که این مهم در سایه عملکرد مطلوب نهادهای نظارتی امکان پذیر است.

او خاطرنشان کرد: بورس بهترین ابزار برای جلب سرمایه‌های خرد و متوسط مردم در حوزه تولید است، چرا که هم اکنون سازوکاری مناسب تر از آن برای جلب سرمایه های مردم توسط صنایع، تولیدکنندگان و کارخانجات وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه دولت طی 2 دهه اخیر نتوانسته نقش نظارتی خود را به خوبی در بازار بورس ایفا کند، شاهد این مدعا سقوط ناگهانی ارزش سهام در سال های گذشته بوده است. به طوری که مردم سرمایه های خود را به حوزه های دلالی سوق داده اند. بهترین راه برای کمک به سرمایه گذاری در حوزه تولید شفاف سازی عملکرد بورس است که تاکنون این مهم محقق نشده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی تحقق شعار سال امر دشواری است، تصریح کرد: اگر تولید را دارای 3 ضلع صنایع، دولت و مردم بدانیم، می‌توان گفت که مردم و تولیدکنندگان در این حوزه در سنوات اخیر، نقش خود را ایفا کرده‌اند و اکنون نوبت دولت است که در این عرصه نقش‌آفرینی کند. دولت 2 الی 3 عمل بزرگ را باید در حوزه اقتصاد انجام دهد؛ نخست آن که نیروهای متخصص را به کابینه وارد کند که متاسفانه تاکنون در این حوزه موفق عمل نشده و این مساله حاکی از ضعف در این عرصه است. دوم اینکه دولت حتما باید در کنار قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی مبارزه کند و در این زمینه همت به خرج دهد. دولت باید به وظیفه خود در خصوص ایجاد بورس شفاف و سالم‌سازی آن اقدام کند. همچنین، باید به سوی عادی سازی روابط خود با تمام کشورها حرکت کند. ایران نه تنها با روسیه و چین بلکه باید با آمریکا و سایر دولت‌های غربی نیز روابط برد_بردی را آغاز کند؛ همانطور که تا دو سال پیش، عادی سازی روابط ایران با عربستان دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ اما امروز شاهد بهبود روابط دو کشور هستیم که قطعا این مهم برای منافع ملی کشور حائز اهمیت است. روابط با غرب و آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما پیش‌برد این مهم نیازمند تدبیراندیشی و استفاده از خرد جمعی است.

سهامیان مقدم ادامه داد: مقام معظم رهبری حدود 12 الی 13 سال است که با دوراندیشی، سال‌ها را تحت محور تولید نامگذاری کرده‌اند؛ اما عدم کامیابی در تحقق شعار سال ناشی از عملکرد نامطلوب دولت‌ها بوده این در حالی است که مردم و صاحبان صنایع تمام تلاش خود را در این حوزه به کار گرفته اند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.