• امروز : چهارشنبه - 25 مهر - 1403
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
کل 3868 امروز 0
2
در دیدار رئیس اتاق خراسان رضوی با هیات مدیره موسسه توان‌بخشی فیاض‌بخش تاکید شد؛

ایفای مسئولیت اجتماعی؛ زمینه‌ساز توسعه سرمایه اجتماعی

  • کد خبر : 36845
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۵۵
ایفای مسئولیت اجتماعی؛ زمینه‌ساز توسعه سرمایه اجتماعی
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با هیات مدیره موسسه توان‌بخشی فیاض‌بخش بر اهمیت مشارکت فعالان اقتصادی در حمایت از توان‌یابان در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق خراسان رضوی در این نشست اظهار داشت: ایفای مسئولیت اجتماعی؛ زمینه‌ساز افزایش و تعالی سرمایه اجتماعی خواهد بود و از این حیث ترویج و فرهنگ‌سازی برای آن حائز اهمیت است و ضرورت دارد تا فعالان اقتصادی در این زمینه همچون گذشته پیشگام باشند.

وی با اشاره به فرهنگ وقف که زمینه ماندگاری بسیاری از نیات خیرانه را فراهم کرده، متذکر شد: در عین حال برای ترویج فعالیت‌های خیرانه، باید ظرفیت‌های متعددی را فراهم کرد. از آنجایی که وقف دارای چهارچوب و مقررات خاصی است شاید شرایط اقدام در این مسیر، برای همه افراد فراهم نباشد؛ اما حمایت‌های مالی از مراکز توانبخشی را می‌توان در اشکال دیگری هچون هبه و… ترویج نمود تا انگیزه مشارکت در این جنس فعالیت‌ها افزایش پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های فرهنگی مراکز متولی، زمینه ترویج هرچه بیشتر ایفای مسئولیت اجتماعی را در میان آحاد جامعه فراهم نماید.

تاکید بر توسعه آموزش‌های مهارتی به توان‌یابان

در ادامه، «رضا حمیدی»، رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: آسایشگاه فیاض بخش تاکنون قدم‌های خوبی در راستای توانمندسازی توان‌یابان برداشته چنان که ارائه آموزش‌های مهارتی به آنان یکی از این اقدامات است. توان‌یابان این موسسه بعضا در عرصه هنر و نویسندگی دستی بر آتش دارند که این مهم مایه فخر و مباهات مدیران موسسه است.

وی افزود: توسعه آموزش‌های مهارتی به توان‌یابان نکته مهم دیگری است که نباید از آن غافل شد؛ چرا که توانمندسازی یک توان‌یاب حس امید و انگیزه را در او زنده می‌کند که این حس غیرقابل توصیف و ارزش‌گذاری است؛ لذا در این حوزه نباید از هیچ کوششی فروگذار کرد.

حمیدی یادآور شد: فعالان اقتصادی با وجود چالش‌های فراوان در عرصه کاری خود، از گام نهادن در مسیر خیر دریغ نمی‌کنند و آنچه مسلم است تمامی فعالان اقتصادی باید صرف نظر از میزان استطاعت مالی و به شکرانه نعمت سلامتی خود به این حوزه ورود پیدا کنند.

در بخش دیگری از نشست، «حمید مستشاری»، عضو هیات مدیره مؤسسه خیریه و غیرانتفاعی توان‌بخشی شهید فیاض بخش مشهد اظهار کرد: برنامه‌ای برای ارتقای کیفیت زندگی توانیابان موسسه تدوین کردیم که نخستین گام آن، تامین پوشاک و آخرین گام، اعزام دانشجو به دانشگاه‌های معتبر است؛ دستیابی به این چشم‌انداز مستلزم دور اندیشی و برداشتن گام‌های هر چند کوچک به سوی هدف بود که خوشبختانه تاکنون در این حوزه موفق عمل کردیم.

مستشاری با بیان اینکه تعداد توان‌یابانی که به حوزه هنر ورود پیدا کرده‌اند در حال افزایش است، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مددجویان موسسه بالغ بر 530 نفر است که در بسیاری از زمینه‎ها  بهداشت، درمان، تحصیل و … مورد حمایت و پشتیبانی هستند.

در بخش دیگری از نشست، «جواد سقاء رضوی»، عضو هیات مدیره مؤسسه خیریه و غیرانتفاعی توانبخشی شهید فیاض بخش مشهد تصریح کرد: موفقیت فعلی موسسه توانبخشی فیاض بخش مرهون موقوفات فعالین اقتصادی بوده است. با این حال به نظر می رسد ایجاد پایگاهی برای تامین مالی موقوفات ضروری است.

لزوم پیش بینی منابع مالی برای حفظ و نگهداشت موقوفات از سوی واقفین

در ادامه، «یوسف کامیار»، مدیرعامل مؤسسه خیریه و غیر انتفاعی توانبخشی و نگهداری معلولین جسمی- حرکتی شهید فیاض بخش مشهد تصریح کرد: ضروری است منابع مالی جهت حفظ و نگهداشت موقوفات در حوزه درمان از سوی واقفین در نظر گرفته شود.

در سال‌های اخیر بعضا شاهد این بودیم که بیمارستانی با هزینه‌های هنگفت ساخته می‌شود؛ اما برای هزینه‌های جاری بیمارستان منابعی پیش بینی نشده؛ از این رو مدیران مجموعه مجبور به دریافت هزینه حداقلی از مردم هستند که بعضا نیازمندان قادر به تامین همان هزینه‌های حداقلی هم نیستند. بدین ترتیب مردم در چنین شرایطی به موقوفه و خیریه بودن موسسه واقف نخواهند بود، در واقع زمانی مردم به موقوفه بودن موسسه پی می برند که خدمات رایگان دریافت کنند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=36845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.