• امروز : چهارشنبه - 25 مهر - 1403
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
کل 3868 امروز 0
1
در نشست مشترک هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی مشهد و یاسوج صورت گرفت:

انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری با هدف توسعه توانمندی‌‌های اقتصادی خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد

  • کد خبر : 36874
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری با هدف توسعه توانمندی‌‌های اقتصادی خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد
در نشست مشترک اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد و یاسوج، یک تفاهم نامه همکاری مشترک میان دو اتاق به منظور شکوفایی اقتصادی، توانمندسازی بخش خصوصی دو استان در حوزه‌های صادراتی و رقابت پذیر کردن بنگاه‌های اقتصادی آن‌ها در عرصه‌های استانی، ملی و بین‌المللی منعقد گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی در ابتدای این نشست با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی این دو استان، اظهار داشت: ظرفیت‌های اقتصادی متعدد و متنوعی در دو استان خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد فراهم است که اگر با برنامه‌ریزی و همگرایی موثر، این پتانسیل‌ها را به یکدیگر پیوند دهیم، شاهد تحولات مثبتی در اقتصاد این دو استان خواهیم بود.

وی با اشاره به نقش اتاق‌های بازرگانی استانی در این حوزه، متذکر شد: توانمندسازی بخش خصوصی هر استان، مسئولیت دشواری است که تشکل‌های اقتصادی و خاصه اتاق‌های بازرگانی، باید تلاش و همت خود را بر آن متمرکز سازند.

وی با تاکید بر ضرورت همگرایی در جهت توسعه و ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات و خدمات صادراتی بنگاه‌های اقتصادی دو استان از طریق اتاق‌های بازرگانی مشهد و یاسوج، تصریح کرد: گام نخست ما در این مسیر، می‌تواند ایجاد یک رابطه موثر میان کمیسیون‌های تخصصی دو اتاق باشد تا هم ظرفیت‌های مشترک و هم پتانسیل‌های موجود در هر استان از این مسیر شناسایی شده و در ادامه نیز پیگیری مسائل و موضوعات مشترک در بخش‌های مختلف اقتصادی، در دستور کار قرار بگیرند.

کهگیلویه و بویراحمد مشکلی با تخصیص آب برای احداث صنایع ندارد

«عبدالله قبادی»، رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز طی سخنانی در این نشست، به پتانسیل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: این استان دربرگیرنده یک درصد از جمعیت و مساحت کل کشور و 10درصد از آب ایران است. همچنین، 27درصد از نفت کشور در گچساران تامین می‌شود که بهترین نوع نفت صادراتی است. کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی به شدت مستعد است و کشت‌های خوبی برای تولید گیاهان دارویی در این خطه صورت گرفته و بیش از 2200 گونه گیاه دارویی در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: مناطق بکر طبیعی و مستعد، فضای مناسبی را در بحث گردشگری برای این استان رقم زده و فرصت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد.

قبادی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد با تخصیص آب برای احداث واحدهای بزرگ صنعتی مشکلی نداریم، افزود: مشوقهای سرمایه گذاری در استان ما در مجموع از شرایط خوبی برخوردار است؛ تسهیلات ویژه تری نسبت به برخی استان‌ها در استان ما وجود دارد و در بحث نیروی انسانی هم دارای ظرفیت هستیم. هم اکنون چند واحد بزرگ در این استان در حال احداث است.

وی در ادامه، پیشنهاد راه اندازی پرواز مستقیم هوایی بین مشهد- یاسوج یا مشهد- گچساران را مطرح کرد و گفت: در بحث پذیرش مسافر برای این پروازها هیچ مشکلی وجود ندارد؛ چرا که شهرستان‌های گچساران و یاسوج به بسیاری از شهرهای استان‌های منطقه جنوبی کشور مثل خوزستان، فارس، چهارمحال و بختیاری و… نزدیکند و فاصله کمی دارند. درخواست ما پیگیری اتاق بازرگانی مشهد برای راه اندازی این خط هوایی است.

لزوم هم افزایی دو اتاق برای پیگیری رفع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تامین اجتماعی و قانون کار

در بخش دیگری از این نشست، «احمد اثنی عشری»، نایب رئیس اتاق خراسان رضوی خواستار هم افزایی اتاق‌های بازرگانی مشهد و یاسوج برای پیگیری و مطالبه‌گری رفع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تامین اجتماعی و قانون کار شد.

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی نیز با اشاره به ظرفیت‌های حمل و نقلی این استان اظهار کرد: به منظور توسعه همکاری‌ها بین دو استان، در حوزه‌های مشترک اقتصادی و فعالیت‌هایی که در دو خطه می‌توان به صورت مشترک انجام داد، بایستی نسبت به برگزاری نشست‌ها و تبادل اطلاعات اهتمام ورزید. از این مسیر، هم افزایی برای مطالبه گری از مسئولان دولتی امکان پذیر است.

آمادگی اتاق مشهد برای همراهی با اتاق یاسوج در آموزش مباحث تولید بدون کارخانه و پیگیری‌ها در این حوزه

سپس «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی از ظرفیت وجود اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران- قرقیزستان، ایران- تاجیکستان و ایران- افغانستان در استان خراسان رضوی سخن گفت و اذعان کرد: امکان همکاری با اتاق یاسوج در خصوص اعزام و پذیرش هیات تجاری به این کشورها از سوی اتاق مشهد وجود دارد.

وی در ادامه به شکل گیری ایده تولید بدون کارخانه از اتاق خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: تولید بدون کارخانه در کشور ما مبحث نوینی است و در آینده درباره آن بسیار خواهیم شنید. در صورت نیاز اتاق یاسوج به آموزش یا دیگر همکاری‌ها در این زمینه، اتاق خراسان رضوی حاضر به هم افزایی و همراهی است.

«عبدالله یزدان بخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز به امکان همکاری دو اتاق در حوزه نیروی انسانی بخش صنعت اشاره و اظهار کرد: پتانسیل کهگیلویه در بحث آب و کشاورزی حاکی از ظرفیت این استان در ایجاد صنایع تبدیلی است و در این حوزه می‌توان ارتباط اقتصادی بین دو استان را افزایش داد.

امکان هم‌افزایی اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها در موضوعات مشترک‌المنافع

«حسین محمدیان»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق مشهد نیز گفت: پیشنهاد می‌شود در موضوعات مشترک المنافع بتوانیم به هم افزایی بین اتاق‌های شهرستانی برسیم. اتاق مشهد در زمینه کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی خود و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ظرفیت قابل توجهی در احصا مسائل و کارشناسی آن‌ها و پیگیری رفع چالش‌ها دارد. 20 کمیسیون در اتاق مشهد فعال است و مصوبات این کمیسیون‌ها و شورای گفت‌وگوی استان بعضا به سطح کشوری رسیده است.

در ادامه، «علی محمد شریعتی مقدم»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کسب‌وکاهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق خراسان رضوی اذعان کرد: امکان برگزاری نشست‌ها و رویدادها بین برخی کمیسیون‌های مشترک دو استان وجود دارد و حتی می‌توان از ظرفیت حضور مجازی در نشستها استفاده نمود.

وی افزود: مدل سرمایه گذاری از نگاه اقتصادی کلان در اتاق مشهد در حال تدوین است. بر این باوریم که با یک روش کلی نمی‌توان در کشور به جذب سرمایه پرداخت؛ بلکه باید ظرفیت‌ها شفاف و نتایج آن مشخص باشد تا سرمایه گذاری صورت گیرد.

«علی کبیر»، دبیرکل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز بخشی از این نشست، اظهار داشت: ساماندهی تشکل‌های ملی در بحث هم‌افزایی بخش خصوصی به منظور پیگیری رفع مشکلات این بخش بسیار مهم است و این امر باید از سوی اتاق‌های استانی مطالبه‌گری شود.

کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند بارانداز کالاهای صادراتی خراسان رضوی به مناطق جنوبی کشور باشد

در ادامه این نشست، «فرشید عزیزی»، نایب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند پایلوت بخشی از سرمایه‌گذاری خراسانی‌ها و دریافت کننده سرریز سرمایه‌گذاری‌های این استان و یا بارانداز کالاهای صادراتی خراسان رضوی به مناطق جنوبی کشور باشد و می‌توان از این ظرفیت برای همکاری مشترک استفاده نمود.

وی افزود: دسترسی صنعتگران خراسانی به مناطق جنوبی و به ویژه جنوب غرب کشور در انجام فعالیت‌های اقتصادی‌شان بسیار مهم است و استان ما می‌تواند دروازه همیشگی ارسال محصولات خراسان به مناطق جنوبی و صادرات به کشورهای همسایه در جنوب کشور باشد.

عزیزی خاطرنشان کرد: در بحث گردشگری نیز ظرفیت‌های پرشماری وجود دارد که از طریق برقراری پرواز مستقیم بین مشهد و یاسوج می‌توان این ظرفیت بالقوه را بین دو استان به فعلیت رساند.

«سیدعبدالحسین تقویان»، نایب رئیس اتاق یاسوج نیز از توسعه آزادراه‌های کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از پتانسیل‌های این خطه در بحث فعالیت اقتصادی نام برد.

«عزیزالله فتحی»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق یاسوج نیز در ادامه این نشست اذعان کرد: استان ما یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت کشور را داراست اما شاخص‌های قابل توجهی دارد که میتوان در راستای توسعه اقتصادی از آن استفاده نمود. قابلیت‌های این خطه در حوزه جنگل، معادن، نفت و گاز، گیاهان دارویی، پرورش آبزیان و… بسیار پررنگ است و از استان‌های برتر کشور در این زمینه‌ها به شمار می‌رویم.

سپس «محمدباقر فهیمی»، عضو هیات نمایندگان اتاق یاسوج اظهار داشت: در بحث نیروی انسانی، هم اکنون استان‌های بزرگ و برخوردار کشور با کمبود مواجه‌اند؛ اما استان ما از تراکم نیروی انسانی برخوردار است و در این زمینه مشکلی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار هم‌افزایی بین اتاق‌های مشهد و یاسوج برای مطالبه‌گری به منظور رفع مشکل سهمیه مواد اولیه واحدهای پایین دستی پتروشیمی شد.

مقایسه شاخص‌های اقتصادی دو استان بر اساس آخرین آمارها در سال 1402

در بخش دیگری از این نشست، «شهرام عیدی زاده»، مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی به تبیین گزارشی از مقایسه شاخص‌های اقتصادی دو استان بر اساس آخرین آمارها در سال 1402 پرداخت و اظهار کرد: سهم استان‌های خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد از تولید ناخالص داخلی کشور (بدون نفت) به ترتیب 4.9درصد و 2.2درصد است. سهم خراسان رضوی از درآمدهای مالیاتی کشور 2.98درصد و سهم کهگیلویه و بویراحمد 0.26درصد است. از طرفی، استان ما سهمی از درآمدهای نفتی ندارد؛ اما استان کهگیلویه سهمی 25درصدی از درآمدهای نفتی کشور دارد.

وی، میزان صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را 1700 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد 8.33 میلیون دلار صادرات در این حوزه دارد.

عیدی زاده در ادامه به معرفی برخی ویژگی‌های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و گفت: ۲۵ درصد نفت کشور از میادین نفتی  این استان استخراج می‌شود، این استان دومین تولیدکننده نفت کشور است و رتبه دوم کشوري به لحاظ میزان روان آبهاي سطحی و زیرزمینی مناسب براي صنایع بزرگ و آب بر را دارد.

وی درباره مزایای نسبی کهگیلویه و بویراحمد در بخش صنعت و معدن گفت: بر اساس آخرین اطلاعات استان کهگیلویه و بویراحمد داراي 43 معدن فعال است. همچنین، معادن با ارزش قیر، مس، مواد اولیه سیمان، سنگ‌های تزیینی نما، سنگهاي ساختمانی و لاشه در این استان وجود دارد که جزو محصولات ارسالی به تمامی نقاط کشور شناخته می‌شود. استان کهگیلویه و بویر احمد داراي 13 شهرك صنعتی است و ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته بندي و وابسته به کشاورزي و دامداري محصولات به لحاظ داشتن باغات میوه قابل توجه در این استان، از جمله ظرفیت‌های این خطه است.

مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق مشهد سپس به تبیین ظرفیت‌های اقتصادی خراسان رضوی پرداخت و در ادامه، در خصوص مزیت‌های نسبی این استان گفت: 43 شهرک و ناحیه صنعتی فعال در این استان وجود دارد و مهم‌ترین توفیق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خراسان رضوی در حوزه صنعت را می‌توان صنایع غذایی و قطعه سازی دانست.

وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی رتبه اول در صنایع غذایی و آشامیدنی، رتبه دوم در صنایع حوزه ماشین آلات و وسایل نقلیه و رتبه سوم در تولید پوشاک را در کشور داراست و دومین استان فعال در زمینه قطعه‌سازی است.

زمینه‌های همکاری مشترک میان اتاق‌های خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد

عیدی زاده در ادامه، گریزی به زمینه‌های همکاری مشترک میان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد زد و گفت: توسعه و تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی با توجه به تنوع گیاهان دارویی در دو استان، امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عراق و کویت و افغانستان و آسیای میانه برای هر دو اتاق، برخورداری از بازار بزرگ داخلی کشور در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و برنامه‌ریزی به منظور گسترش بازارها، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و همکاری در صنایع تبدیلی، توسعه صنعت بسته بندی و سورتینگ با هدف هموارسازی مسیر صادرات محصولات دو استان به بازارهای خارجی و… از جمله این زمینه‌هاست.

گفتنی است در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوزی مشهد و یاسوج به امضای روسای دو اتاق رسید.

نگاهی به مفاد تفاهم‌نامه مشترک اتاق‌های بازرگانی مشهد و یاسوج

در متن این تفاهم نامه آمده است: «به منظور توانمندسازی بخش خصوصی و رقابت پذیر کردن بنگاه‌های اقتصادی دو استان در عرصه‌های استانی، ملی و بین‌المللی و در راستای شکوفایی اقتصادی دو استان، این تفاهم نامه منعقد گردید.

تلاش در جهت توسعه و ارتقای سطح کیفی و کمی و صادرات محصولات و خدمات از طریق دو اتاق، همکاری در زمینه واردات مواد اولیه، ماشین آلات خط تولید و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی دو استان، همکاری در زمینه اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی و ملی برای تولید و صادرات محصولات و خدمات واحدهای تولیدی و صادراتی دو استان، برگزاری وبینارها و نشست‌های مجازی و کارگاه‌های آموزشی در جهت معرفی فرصت‌ها و توانمندی‌های دو استان توسط دو اتاق، همکاری و مشاوره در زمینه بازاریابی و صادرات محصولات و خدمات و دستاوردهای واحدهای تولیدی فناور و شرکت‌های دانش بنیان در دو استان، برنامه‌ریزی جهت حضور واحدهای تولیدی و صادراتی و شرکتهای دانش بنیان دو استان در رویدادهای تجاری مشترک اعم از نمایشگاه، مذاکرات تجاری و… در دو استان از جمله موضوعات این تفاهم است.

همچنین، همکاری در برگزاری رویدادهای جذب ایده و نوآوری و نشست‌های فناورانه مشترک، همکاری در انجام طرح‌های نوآورانه و توسعه فناوری‌های مورد نیاز اعضا و فعالان اقتصادی، فراهم آوردن فضای ارتباط مستقیم اعضای دو اتاق، فراهم کردن شرایط جذب سرمایه‌گذاری متقابل با نگاه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دو استان و برگزاری جلسات مشترک بین اتاق‌ها به فراخور موضوعات مشترک و امکان استفاده از ظرفیت توافق نامه‌ها و تفاهم نامه‌ها و سایر پیمان‌های منعقده دو اتاق به صورت متقابل، از دیگر موضوعات همکاری بر اساس این تفاهم نامه است.»

گزارش تصویری نشست مشترک هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی مشهد و یاسوج
لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=36874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.