• امروز : جمعه - 27 مهر - 1403
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 3873 امروز 0
2
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

نخستین چالش حوزه صادرات، چندنرخی بودن ارز در کشور است

  • کد خبر : 37053
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹
نخستین چالش حوزه صادرات، چندنرخی بودن ارز در کشور است
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش صادرات، چند نرخی بودن ارز است؛ به منظور توسعه صادرات توصیه می‌شود ارز تک نرخی شده و سوبسیدی در این زمینه در کشور ارائه نگردد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدحسین روشنک» که توفیق صادرکننده کشوری را در کارنامه دارد در آستانه 29 مهرماه، روز ملی صادرات در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بخش خصوصی معتقد است نخستین چالش صادرات چند نرخی بودن ارز در کشور است؛ لذا توصیه می‌شود ارز تک نرخی شده و سوبسیدی در این زمینه ارائه نگردد. به عبارت واضح‌تر ارز تخصیصی برای واردات، ارز حاصل از صادرات و ارز بازار، باید با نرخی یکسان مبادله گردد؛ تنها در این صورت است که شاهد رشد صادرات کالاهای تولید ایران که قابلیت رقابت با تولیدات دنیا را دارد خواهیم بود

وی تصریح کرد: لازمه بررسی وضعیت صادرات، ارزیابی شرایط اقتصادی کشور است به بیان دیگر هر زمان فضای اقتصادی کشور مساعد باشد، صادرات در شرایط مطلوبی است و بالعکس. تمامی دولت‌ها تاکنون به دنبال توسعه صادرات بوده‌اند؛ اما نکته حائز اهمیت در این زمینه، چگونگی پیاده‌سازی برنامه‌های صادراتی است. دولت باید عزم خود را در راستای توسعه صادرات و درنظر گرفتن منافع ملی در این زمینه به کار بگیرد.

روشنک با بیان اینکه بر اساس آمار موجود، وضعیت صادرات استان خراسان رضوی در نیمه نخست امسال در حد پیش‌‌بینی‌ها بوده، تصریح کرد: امید می‌رود در نیمه دوم سال نیز به رقم پیش بینی شده برسیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: نکته مهمی که باید بدان توجه نمود این است که در حال حاضر ارزیابی نفع و زیان صادرات دشوار است و پاسخ این مساله منوط به ارزیابی و تحلیل صاحب‌نظران اقتصادی است. برخی از کارشناسان معتقدند تولید بعضی کالاهای صادراتی همراه با سوبسید زیادی بوده و مواد اولیه این کالاها با ارز دولتی وارد شده است؛ لذا صادرات آن، چندان توجیهی ندارد. بر همین اساس، بر این باوریم که تک نرخی شدن ارز، به نفع تمامی حوزه‌های اقتصادی و به ویژه صادرات است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.