• امروز : دوشنبه - 30 مهر - 1403
  • برابر با : Monday - 21 October - 2024
کل 3890 امروز 5
1
#روز_ملی_صادرات/ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان مطرح کرد:

تسهیل، تسریع و شفاف‌سازی خدمات دولتی به بخش صادرات، تقاضای مهم صادرکنندگان است

  • کد خبر : 37409
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۱۳
تسهیل، تسریع و شفاف‌سازی خدمات دولتی به بخش صادرات، تقاضای مهم صادرکنندگان است
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان بر لزوم حرکت به سمت و سوی صادرات کالاهای دارای ارزش افزوده بالا و پرهیز از خام فروشی و صادرات مواد اولیه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمود سیادت» همزمان با روز ملی صادرات در گفت‎وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تقریبا طیف وسیعی از کالاهای استان خراسان رضوی به کشورهای همسایه و آسیای میانه صادر می‌شود؛ اما طی سال‌های اخیر شاهد کاهش صادرات کالاها و محصولات نهایی و در مقابل، افزایش صادرات مواد اولیه بودیم؛ چرا که در حال حاضر واحدهای تولیدی بسیاری در کشورهای همسایه مانند ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان با حمایت دولت‌هایشان ایجاد شده است. از این رو کالای ساخته شده کمتری به این کشورها صادر شده و گرایش بیشتر به سمت صادرات مواد اولیه است. ضروری است بخش خصوصی در عملکرد خود در این حوزه بازنگری کند تا روند صادرات به سمت کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر و دانش و تکنولوژی بالاتر و یا مشارکت در تولید و انتقال بخشی از تولیداتمان به بازارهای هدف سوق یابد.

وی یادآور شد: در حال حاضر صادرکنندگان با موانع جدی مواجه هستند که البته به نظر می‌رسد دولت اقداماتی در راستای رفع این موانع در دستور کار دارد که یکی از این اقدامات، کم کردن فاصله ارز نیمایی با ارز آزاد است. از آنجا که چالش اصلی صادرکنندگان، ایفای تعهد ارزی است، امید می‌رود دولت در جهت رفع چالش‌های این حوزه، بیش از گذشته مصمم باشد. همچنین، تسهیل، تسریع و شفاف سازی خدمات دولتی به بخش صادرات، از خواسته‌ها و انتظارات مهم صادرکنندگان است.

نگاهی به میزان صادرات از خراسان رضوی به افغانستان

سیادت در خصوص روند صادرات استان خراسان رضوی به افغانستان خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری شاهد افزایش روند صادرات بودیم؛ در نیمه نخست سال گذشته، حدود 860 میلیون دلار کالا از گمرکات استان به مقصد افغانستان صادر شد که این رقم در مدت مشابه سال 1403 به 1 میلیارد و 70 میلیون دلار افزایش یافته که حاکی از رشد 32 درصدی است. در مجموع صادرات استان نیز به سایر کشورها نیز افزایش یافته است.

تاکید بر تلاش مضاعف برای حفظ و توسعه بازار محصولات ایرانی در کشورهای همسایه

وی با بیان اینکه به دلیل تشدید تحریم‌ها، قطعا صادرات به کشورهای همسایه برای اقتصاد ما کفایت نمی‌کند، افزود: هر چه بازارها متنوع‌تر باشد، وضعیت صادرات رو به بهبود خواهد رفت. البته در وهله نخست، با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی امروز باید واقع بین بود و در حفظ بازار کشورهای همسایه بیش از پیش کوشید. آنچه مسلم است ایران مزیت‌های زیادی در این بازارها دارد که باید موقعیت خود را در آن تثبیت کند. لذا اولویت نخست، افزایش سهم‌مان از بازارهای کشورهای همسایه است، سپس باید به فکر شناسایی بازارهای جدید باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با اشاره به چالش‌های موجود در مرزها از جمله مرز دوغارون گفت: به نظر می‌رسد حتما باید سیاست جدی در خصوص حذف و کاهش چالش در مرزها را دنبال کنیم. اگر این مهم محقق شود می توان علی رغم وجود تحریم ها، سهم صادرات را افزایش داد.

سیادت اظهار کرد: سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور باید اولویت اصلی خود را تقویت دیپلماسی اقتصادی قرار بدهند. همچنین در داخل نیز باید شاهد ثبات قوانین و مقررات باشیم و از صدور بخشنامه خلق‌الساعه و تغییر مداوم قوانین جلوگیری کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان یادآور شد: حفظ بازار صادراتی کار بسیار دشواری است؛ صادرکنندگان با سختی بسیار بازار خارجی را به دست می‌آورند؛ اما با صدور یک دستورالعمل خلق‌الساعه تمام این زحمات به هدر می‌رود؛ لذا باید برای این مساله تدبیری اندیشید.

وی، حمایت از به‌روزرسانی ماشین‌آلات و افزایش بهره‌وری را از دیگر مسائلی دانست که باید در جهت افزایش صادرات در دستور کار دولت قرار بگیرد.

به گفته سیادت، تسهیل، شفاف‌سازی و تسریع خدمات در بخش‌های دولتی از دیگر مسائلی است که به توسعه صادرات کمک کرده و دولت باید به آن ورود کند؛ چراکه قصور و بوروکراسی پیچیده اداری در بخش‌های دولتی برای بخش خصوصی قابل تحمل نیست؛ لذا این موانع چه در سطح استانی و چه در سطح ملی باید مرتفع شده و روندها شفاف‌سازی شود. حل این مسائل می تواند به تسریع روند صادرات کمک کند که متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد این مهم نیستیم. بنابراین علاوه بر تحریم‌های خارجی شاهد تحریم‌ها و محدودیت‌های داخلی هستیم که این مساله برای صادرکنندگان قابل تحمل نیست. چنان که بسیاری از فعالان این حوزه امروز به حاشیه رانده شده‌اند که این مساله قطعا قابل جبران نخواهد بود و ضایعه بزرگی برای اقتصاد و صادرات محسوب می‌شود.

سیادت یادآور شد: در حال حاضر شاهد تغییرات در سیاست‌های دولت و عقلانیت بیشتر بر تصمیمات و گفتار مسئولین هستیم؛ لذا امید می‌رود همان گونه که وفاق ملی در حوزه سیاست مدنظر سیاستگذاران است، در حوزه اقتصاد نیز این مساله صدق کند تا سهم‌مان را از بازارهای همسایه افزایش داده و به رفاه مردم و توسعه اقتصادی کشور کمک کنیم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.