• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3089 امروز 2
1
در نشست هیات تجاری خراسان رضوی با رایزن اقتصادی ایران در ترکمنستان مطرح شد

استفاده از ابزار دیپلماسی برای حل مشکل صدور روادید تجار ایرانی

  • کد خبر : 20866
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
استفاده از ابزار دیپلماسی برای حل مشکل صدور روادید تجار ایرانی
در نشست هم‌اندیشی رایزن اقتصادی ایران در ترکمنستان با هیات تجاری استان خراسان رضوی که در راس آن «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق بازرگانی استان حضور دارد، دغدغه‌های تجار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی در موضوع همکاری‌های تجاری و اقتصادی با این کشور همسایه و اقداماتی که می‌تواند از سوی دستگاه دیپلماسی برای چاره‌جویی از این مشکلات انجام بگیرد، مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، ‌صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی در این نشست، مقررات داخلی کشور ترکمنستان را یکی از موضوعات مهم و موثر بر تجارت با این کشور دانست و عنوان کرد: یکی از شاخص‌ترین مسائلی که فعالان اقتصادی ایرانی در موضوع همکاری تجاری با این کشور با آن مواجه هستند، محدودیت‌هایی است که در موضوع صدور روادید برای تجار وجود دارد.

وی ورود به بازار هدف، توسعه آن و انجام مذاکرات طرفین جهت همکاری‌های دوجانبه را برای یک بازرگان، نیازمند فراهم شدن مقدماتی دانست.

توکلی‌زاده توضیح داد: ترکمنستان به واسطه مرز مشترک با استان خراسان رضوی و قدمت همکاری‌های اقتصادی بخش خصوصی این کشور و استان ما، ظرفیت ارزشمندی به شمار می‌آید. در راستای توسعه هر نوع همکاری اقتصادی، علاوه بر ارتقای راهبردهایی که بخش خصوصی ما دنبال می‌کند، باید موضوع اخذ روادید برای فعالان اقتصادی ما حل و فصل شود.

او رفع این مشکل را از مسیر مذاکرات و رایزنی‌های دیپلماتیک ممکن دانست و خواستار پیگیری موضوع از جانب دستگاه دیپلماسی کشورمان در ترکمنستان شد.

*استقبال ترکمنستانی‌ها از ظرفیت‌های مشهد در حوزه گردشگری سلامت

«علی امیری»، رایزن اقتصادی سرکنسولگری ایران در ترکمنستان نیز در این دیدار اظهار داشت: استان خراسان رضوی و شهر مشهد، ظرفیت‌های متعددی برای همکاری اقتصادی با کشور ترکمنستان دارند که یکی از عرصه‌های مورد توجه و استقبال ترکمن‌ها، حوزه گردشگری سلامت است.

وی توضیح داد: در سال‌های شیوع همه‌گیری کرونا، همکاری کشورمان با ترکمنستان در بخش سلامت و درمان تنها محدود به دو شرکت ایرانی می‌شد اما در حال حاضر این همکاری‌ها توسعه یافته و ۲۱ شرکت ایرانی در این بخش فعال بوده و خدمات گردشگری سلامت را به صورت ویژه برنامه‌ریزی و ارائه می‌کنند. آنچه باعث توفیق این شرکت‌ها و استقبال ترکمنستانی‌ها از خدمات گردشگری سلامت و درمان ایران شده، کیفیتی بوده که در این بخش وجود داشته و بستر اعتمادسازی را فراهم نموده است.

وی همچنین متذکر شد: در بحث صدور ویزا نیز،‌ تنها نمایندگی خارجی در خاک ترکمنستان که به صورت کاملا شفاف فعالیت می‌کند، مربوط به کشور ایران است. در نمایندگی دستگاه دیپلماسی کشورمان در این کشور، روزانه تا حدود ۱۰۰ مورد روادید ورود به ایران برای ترکمنستانی‌ها صادر می‌شود که بیشترین تعداد آن مربوط به بخش حمل و نقل و ترانزیت و برای اتباع یا راننده‌های ترکمنستانی است. ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد نیز برای دریافت خدمات درمانی اقدام به اخذ روادید ایرانی می‌کنند.

امیری تورهای گردشگری ایران را یکی دیگر از محورهایی خدماتی دانست که ترکمنستانی‌ها از آن استقبال خوبی دارند و ظرفیت مطلوبی نیز برای شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری به شمار می‌آید.

رایزن اقتصادی سرکنسولگری ایران در ترکمنستان با اذعان به وجود پاره‌ای مشکلات در بحث تعاملات بخش خصوصی دو کشور و خاصه در موضوع اخذ روادید، عنوان کرد:  برای حل برخی مشکلات بازرگانان و فعالان اقتصادی پیشنهاد می شود تا با توافق دو طرف، یک ظرفیت مشترک نظیر یک شرکت ایجاد شود که منافع هر دو کشور را در نظر داشته باشد و طرفین ایرانی و ترکمنستانی بتوانند مشکلات قانونی را در دو کشور پیگیری و حل و فصل نمایند. با این اتفاق، مسیر فعالیت‌های اقتصادی تسهیل خواهد شد.

رایزن اقتصادی ایران در ترکمنستان برای حل مشکل اخذ ویزا پیشنهاد کرد تا فعلا فعالان اقتصادی کشورمان از ارسال ظرفیت دعوتنامه توسط شرکای ترکمنستانی خود بهره بگیرند، چرا که این اقدام روند صدور ویزای کاری آن‌ها را تسهیل خواهد کرد.

در ادامه این جلسه، جمعی از فعالان اقتصادی استانمان به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود در حوزه های ترانزیت جاده ای و ریلی، ظرفیت های تجاری، اخذ روادید و… پرداختند.

گفتنی است؛ هیات اقتصادی و تجاری استان خراسان رضوی متشکل از 20 فعال بخش خصوصی و نمایندگان بنگاه های اقتصادی، با همراهی جمعی از مقامات عالی استان‌مان از دیروز، سه شنبه 3 بهمن ماه عازم کشور ترکمنستان شده است. در طول حضور این هیات در کشور مذکور، دیدارهایی با مقامات ایالتی، تجار و فعالان اقتصادی دو کشور انجام خواهد گرفت و طرفین محورهای همکاری مشترک را بررسی خواهند نمود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=20866

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.